نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.

خطبه اول

بنده خودم و  شما بندگان مؤمن خداوند خواهران و  برادران را  به تقوای الهی دعوت می­کنم. ان شاالله تقوا را رعایت کنیم و در راه حق استقامت داشته باشیم.

نگه داشتن ایمان و تقوا هنر است، استقامت و هزینه می­خواهد، انسان غذایی که میل می­کند این خوردن غذاهزینه دارد و آن هم این است امکان دارد معده انسان سنگینی کند و استراحت کردن هزینه آن است، پس تقوا هم هزینه دارد، تقوا بدون هزینه و زحمت امکان پذیر نیست.

من این حرف را تکرار می­کنم تا حق شهید بهشتی یک مقدار اداء شود که می فرماید: بهشت را به بهاء می دهند نه به بهانه،خیلی­ها هستند که می­خواهند ما را گول بزنند، دکانداران به نام دین اما دعوت کنند به دین، مانندعرفان های کاذبی که برای خودشان کلاس می­گذارند به خاطر اینکه به شهوتشان برسند از دین هزینه می­کنند و راه رسیدن به آن را دین قرار می­دهند، بعضی گروها و قلیلی از مداحان به خاطر اینکه بعضی کارهای غلط توجیه شود حرفهای غلط به نام دین گفته می­شود و اینها بعضی مواقع به نام شیعه تمام می­شود شیعه ای که تنها اسلام ناب محمدی است به نام خرافات تبلیغ می­شود.

 کارهای غلط، بعضی ازحجاج ما تبلیغ کننده علیه اسلام هستند و ضد دین اند در مکه و مدینه و حتی در مسیرحج هم هنوز بیدار نشده اند، آنکسی که وهابی است و به ولایت معتقد نیست نمازش هیچ است اما ظاهر را حفظ می­کند و وقتی که اذان گفته می شودآن نماز بی ارزشش را اقامه می کند حداقل در ظاهر به دین خود ارزش قائل است.

بعضی مواقع بعضی ازحجاج درمواقع نمازدریک پاساژ یا جای دیگر مخفی می­شوند و بعد ازاینکه نمازتمام شد و صاحب مغازه­ها شروع به کارکردند بیایند و خریدشان را انجام دهند در روایات است که در بازار مسلمین زیاد حضورنداشته باشید یکی از محله هایی که در آن حضور شیطان زیاد می­شود بازاراست بیش اندازه در بازار ماندن نهی شده است، حالا کسی که کارش در مغازه است هیچ اما کسی که برای خرید می­رود نباید بیش اندازه  حضور یابد می­فرمایند: بازار محل حضور شیاطین است کمترین ثوابی که برای خواندن نماز در مساجد است از جمله مسجد بازار است، ثواب در بازار مسجد کم است.
بالاترین ثواب نماز ماهنشان در مسجد ولیعصر(عج) است چون کارهای عمومی مردم در این مسجد انجام می­شود، اما مسجد بازار کمترین ثواب را دارد اما ثواب آن ازخواندن نماز در منزل بیشتر است چون مسجد است اما آن مسجد چون در بازار است ثوابش کم است، منظورم این است بعضی موقع انسان به حج عمره، تمتع می­رود در آن چند روز که در مکه است آنجا هم شیطان نمی­گذار یک مقدار با خداوند بیشتر مأنوس شود
امیر مؤمنان(ع) در خطبه پرهیزگاران همام می­فرمایند:(  عرب تهم الدنیا فلم یریدوها  (  از نشانه های انسانهای باتقوا این است دنیا به دنبال آنها می­رود اما آنها به دنیا پاسخ مثبت نمی­دهند( وبثرطهم عقدو انفسهم منها  (  دنیا می­خواهد آنها را اسیر کند ولی آنها جا خالی می­دهند، دنیا می­خواهد به اسارت بکشد خودشان را آزاد می­کنند و اینان انسانهای پرهیزگار هستند. اما انسانهای ناپرهیزگار به دنبال دنیا و بیشتر کردن مطامع و برآورده خاستن حوائج مادی هستند انسانهای مؤمن این چنین نیستند.
روزی معاویه نشسته بود، ضرارضبایی در حضور معاویه بود به او گفت: ضرار امیرمؤمنان(ع) را برای من وصف کن، ضرارگفت: معاویه من را عفو کن ولی معاویه گفت: بایدعلی(ع) رابرای من وصف کنی خودش علی(ع) را می شناخت، اما ایمان نداشت و نفاق نمی گذاشت. آن کسی که پیامبر(ص) به درخانه اورفت و فرمود: بگوید معاویه بیاید، معاویه گفت: بروید و به پیامبر(ص) بگویید معاویه غذا میل می­کند؛ پیامبر(ص) نفرین کردند، که هیچ وقت از خوردن سیر نشوی و در آخر هم معاویه سیر نشد و گرسنه از دنیا رفت و این معاویه ای که پیامبر(ص)را دیده بود علی(ص) را هم دیده بود اما حجاب ظلمت و تاریکی نمی گذاشت حق را ببیند.
 ضرار گفت: اگر قرار است علی را وصف کنم اینچنین وصف می­کنم ( وکان والله یصتهوشو من الدنیا) اگر می­خواهی علی را بشناسی، علی(ع) ازدنیا وحشت داشت و از دنیا دور می­شود وخودش را از دنیا دور می­کرد، غرق دنیا نمی­شود ( ویستعوشو به لیل  وحشتهی)باشبها خیلی انس داشت، علی شبها با خداوند اونس داشت و با او حرف می­زد ( وکان غفیر العبره) از خوف خداوند از چشمانش اشک می ریخت (کثیره الفکره) خیلی فکر می کرد ( یعظمه و اهل الدین) اهل دین را تقویت می کرد و به آنهایی که مؤمن بودند عنایتش بیشتر بود، عدالت این نیست که انسان به بی نماز آن اندازه محبت کند که به با نماز می­کند، بر ما واجب است که به انسان با نماز خیلی محبت کنیم، به انسان بی نماز یا محبت نکنیم و اگر هم کردیم از آن جهت باشد که به نماز روی آورد این نیست که انسان هم برای بانماز از جا برخیزد و هم برای بی نماز و بگویند او عادل است و این بی عدالتی است.

 لذا ما باید به بی نماز کمی بی توجهی کنیم تا او به خود آید ( اولائک کل انعام) انسانیت با بندگی است ( ویقرب المساکین)به مساکین احترام می گذاشت و به آنها نزدیک می شود و با آنها نشست و برخواست داشتولایت بسل ضعیف با ادله) ضعیفها به عدل او امیدوار بودند(قد الغلیل صدورهم) شبها بیدار می­ماند و دستش را روی محاسنش می گذاشت و التماس می کرد و با حزن و اندوه گریه می­کرد و به دنیا می­گفت:( ویقول یا دنیا غریی غیری) برو و غیرازمن را گول بزند آیا به طرف من روی آورده ای، یا می خواهی من را به طرف خودت تشویق کنی،( قد طلقتک ثلاثاً لارجعة لى فیها) دنیا من تو را سه طلاقه کرده ام،در روایتی دیگری فرموده اند: دنیا از آب بینی بز بی ارزشتراست اگر این چنین نمی شود، عاشق دنیا می شود وکسی که عاشق دنیاست نمی تواند جانش را تسلیم حق کند،دنیا من هم چون تو را سه طلاقه کرده ام پس تو بر من حرام هستی ( لا حاجته بی فیک) من به تو نیازی ندارم و تو ر اهم به خاطر من آفریده اندتو می خواهی من را فریب دهی.

به امام سجاد(ع) گفتند: به خاطرغصب باغتان به پیش خلیفه بروید و شکایت کنید، امام فرمودند: به کنار کعبه می روم و در حضور خداوند می­ایستم و از اوطلب دنیا نمی­کنم و حال بروم و از خلیفه طلب دنیا کنم( بصیرون وخطروک یسیر وایشوک قصیر)دنیا درتو زندگی کردن کوتاه است و ارزشت کم است.

امام حسن (ع) به ابوذر غفاری فرمود: دنیا چنین است و به خاطر مشکلات ناراحت نشو(وخطروک یسیر وایشوک قصیر) به حلالش حساب پس می دهی و حرامش هم که وا ویلاست.

خطبه دوم

از امام باقر(ع) روایت است که (ماشیعة تناالا من التقاء) از شیعیان ما نیست مگر کسی که تقوا داشته باشد.( واطاعا من اتقاء) در پیشگاه خداوند تقوا پیشه کند وازخداوند اطاعات کند در این نماز جمعه توفیق حضور پیدا کرده اید خواهران وبرادران متدین و ولایت مدار، خانهایمان را با نور تقوا، تدین و ولایت مداری روشن کنیم.

عید غدیرراتبریک وتشکر می­کنم ازحضوربا شکوه مردم عزیز ماهنشان درجشن عید غدیر وعزیزانی که در برگزاری این جشن کمک کردند. عید غدیری که معنا بخش اسلام ناب و اصیل است اسلام بی ولایت ناقص است، قرآن می فرماید:(الیوم اکملت لکم دینکم)اکثریت علمای اهل سنت به نازل شدن این آیه برپیامبر(ص) درروزغدیر تاکید کردند، غدیر و ولایت مایه کمال اسلام ناب است ،اسلام با ولایت محقق می­شود (و الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت علی ابن ابی طالب وائمة   (

مناسبتها:

4آبان 17ذی الحجة اعتراض امام خمینی(ره) به کاپیتولاسیون : امروز ایران دارای استقلال است مشکلات است ولی به اختیار خودمان هستیم کشورمان را خودمان اداره می کنیم این خیلی مهم است؛ کاپیتولاسیونی که معصونیت سیاسی، قضایی وهر نوع معصونیتی را برای آمریکایی ها اهدا می کرد، کاپیتولاسیون یعنی آمریکایی ها هر جنایتی ددر ایران انجام می دادند در ایران حق محاکمه نبود،استوار یا ستوان مستشار آمریکایی با سیلی به صورت سرهنگ ایرانی می زد هیچ کس حق اعتراض نداشت، قدرامام ونعمت انقلاب را بدانیم و مواظب باشیم این مشکلات جزیی این نعمت هارا ازیادمان نبرد مشکلات زمان انقلاب صدها برابر بیشترازاینها بود انقلاب ایران زندگی مردم عادی، قشر محروم ومستنمد ایران را عوض کرد .

 8آبان شهادت شهیدحسین فهمیده: الگوی نوجوانان و نوجوانی 13ساله ای که امام خمینی(ره) فرمود: رهبرمن آن طفل 13ساله بود،عزت آفرید واز قاسم ابن حسن درس آموخت ، الگوی بسیار مناسب وبرجسته معاصر است خانوده شهدا را عزیز داریم.

9آبان نزول سوره هل اتی درشأن اهل بیت:  که سه روز روزه گرفتند وهر روزغذایشان را به مسکین می دادند وسوره هل اتی در حق اینهانازل شد، خانواده علوی وپاک این چنین است؛ یعنی دنیا را سه چهارنفراز یک خانواده کاری انجام داده اند که تاریخ هنوز هم به کار آنها حیران است یک کشورنبود یک خانواده بود؛ خانواده اگر عالی وعلوی باشد معتاد، فحشا پیدا نمی شود وهزینه ها کم می شود.
روزمباهله: پیامبر(ص) با مسیحیا ن نجران مباهله کردند قرارشد بیاین درآنجا مباهله کنند پیامبر(ص) در حق علی (ع)فرمود: (فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ) هرکس می خواهد با تومجادله ومناظره کند( وقولتة اله ووابناعنا) فرزندانمان رابیاوریم پیامبر(ص)، حسن(ع) وحسین(ع) را آوردند ( ونسائنا ونسائکم) پیامبر حضرت زهرا(س) را آوردند؛ هیچ کس ادعا نکرده بود این آیه برای کسی جزاهل بیت نازل شده باشد حتی برای حضرت خدیجه کبری که مؤمن ترین همسرپیامبربود شامل این نمی شود(وانفسناو انفسکم) جانهایمان را بیاوریم ودیدن علی(ع) راهم آورده اند که جان پیامبر(ص) است ، آن زمانمسیحیان حقانیت پیامبر(ص)را فهمیدند ولی وهابیت آن رانفهمید.
حذف یارانه اگرچه به لحاظ علمی وفقهی بعضی مسائل است ولی اگرهم به لحاظ علمی قبول کنیم یارانه صدقه نیست تا تبعیض شود، اما موظب باشیم اگر یک موقع تبعیض میشود دست نزنیم که از این بدتر نشود.