نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.
خطبه اول
بنده خودم و شما مومنین و مومنات، خواهران و برادران بزرگوار را به تقوای الهی دعوت میکنم.امیر مومنان میفرمایند: (اتقوا الله فی عباده)درمورد بندگان در محضر خداوند تقوا پیشه کنید (وانکم مسئولون حتی عن البقاء والبهائم )اسلام مکتبی نورانی و بی نظیر، بی بدیل، سعی کنیم با معرفت الهی رهرو این مکتب بی بدیل باشیم. در هفته های گذشته به خطبه متقین اشاره شد، در این هفته به این مطلب میرسیم که امیر مؤمنان ویژگی انسانهای با تقوا راچنین بیان میکنند (ملبسهم الاقتصاد) آنها اقتصاد و میانه رو هستند دو نوع این را تعبیر کرده اند تعبیر اول این است که آنها آن قدر میانه رو و معتدل هستند که وقتی انسان آنها را مشاهده میکند در آنها نشانههای اعتدال بارز و نمودار است در این مورد از تشبیه استفاده شده است لباس اقتصاد و اعتدال به تن کردهاند معنی دومش هم این است که این هم به مقصود نزدیکتر است اینان در لباسها و پوششهایشان اعتدال و اقتصاد دارند عزیزان یکی از علامتهای مؤمن اعتدال است که در روایاتی میفرماید: یکی از سیره ها و روشهای مومن این است که انسانی مقتصد و میانه رو است (و سنتهم الرشد) و سنتی که دارد این است که هر روز در حال رشد و تعالی است که امیرمؤمنان میفرمایند: ( من ساوا یوماه و هو مغبون) کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون و زیان کار است نه این که امروز از دیروز بدتر باشد نه! اگر دیروز یک مرتبه ای از ایمان وتقوا رسیده است اگر امروز هم در آن مرتبه بماند زیان کرده است نیاز نیست که حتما گناهی کرده باشد لذا استغفار کند ( واستغفر الله لی و لکم من جمیع ما کره الله) به سوی خداوند برگردیم تا خداوند هم بگوید (تاب الله علینا)خداوند هم به سوی ما بیاید وقتی توبه به کار می رود با تعبیر اَلا استفاده می شود از جانب خداوند و از جانب بنده با تعبیر اِلا آن چیزی که در توبه و بازگشت ما مهم است این است که خداوند به ما توجه داشته باشد و آن قدر میانه روی و اعتدال ارزش دارد که قرآن ظلم انسان را در برابر اقتصاد قرار میدهد، یا انسان معتصب و میانه رو و معتدل است یا ظالم است انسانی که معتصب و معتدل نیست ظالم است ببیند اقتصاد و میانه روی چه قدر اهمیت دارد که منظور مفسرین از کتاب معمولا قرآن است واستفینا هم کسانی است که برگزیده هستند یعنی مومنان مسلمان و امت پیامبر است از آن امت بعضیها ظالم هستند به نفس خودشان اما بعضی ها معتصب و میانه رو اند. پس انسانی که معتصب نیست و تندرو ست یعنی افراط و تفریط دارد این انسان ظالم است ( به نفسی)قبل از دیگران به نفس خود ظلم میکند، حضرت علی(ع) در روایت دیگری میفرمایند: ( الجاهل اما مفرط او مفرط) انسان جاهل یا تند میرود یا آهسته؛ هر دوی این حرکات در تعابیر الهی مورد نهی قرار گرفته شده است چیزی که مهم است همپایی قرآن و اهل بیت است یا قرآن مسلمانان امت معتدل بیان میکند (وکذالک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس)خداوند ما را معیار قرار داده است در اینجا شهداء به معنای معیار آماده است خداوند امت ما را امت معتدل و میانه رو قرار داد تا ما برای انسانهای دیگر در تمام عرصههای زندگی معیار باشیم تندرویهای فردی، اجتماعی، سیاسی همه آنها غلط است، آنهایی که سعی میکنند در این نظام هر چند با کوچکترین خطا بر ضد این نظام کاری انجام دهند قطعا کار اشتباهی انجام می دهند، دشمن تراشی و تنش زایی هنر نیست، تنش زدای هنر است انسان پنج نفر را بیاورد و رهرو اهل بیت و عاشق این نظام اسلامی قرار دهد این هنر است وگرنه انسان می تواند هروز دل 200 نفر رابشکند(دل شکستن هنر نمی باشد تاتوانی دلی به دست آور )پس تند روی ممنوع. اما عزیزان به این توجه داشته باشیم آیا اعتدال به این معناست بعضی موقع در جامعه ما به معنای کوتاهی، و تفریح بیان میکنند اعتدال بی خیالی و بی تفاوتی نیست آن تفریح است تند روی افراط است و بی خیال به نظام بی خیال است حالا نماز جمعه است عده ای میخوانند رفتیم، نرفتیم هم اشکالی ندارد در راهپیمایی دیگران حضور دارند رفتیم یا نرفتیم اثری ندارد نه اینان کوتاهی است معرفی میکند قرآن محمد رسول الله، اعتدالی که قرآن میفرماید این است کسانی که با پیامبر هستند با کفار شدت عمل دارند محکم هستند اما ما بعضی مواقع با همسایههای خودمان شدت عمل داریم امام فرمودند هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید ما بر سر همسایگان و آشنایان میکشیم محکم با دشمن برخورد میکنند فرقی نمی کند در تمام اصناف وصنفها وجود دارد شهید مطهری در بین بعضی دوستان یکسری نقد ها وجود دارد امروزه اگر یکسری از افراد ترد شدهاند تعجب نکنیم امام راحل یه موقع میشود حاج آقا مصطفی آن ظرفی را ایشان آب میخورند را آب میکشند این اتفاق تاریخی است امام در جایی اشاره و تائید کردهاند مظلومت امام است. یک زمانی هم شهید مطهری هم مغمور بعضی دوستان نادان بودند ظاهر بینیهای که اتفاق میافتد اینها در شان مسلمان مومن نیست مومن زرنگ باشداز زرنگی مومن بترسید (اشداء علی الکفار رحماء بینهم )اما در کارهای خودشان رحمت دارند از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایات داریم. (ربح المؤمن من المؤمن ربا ) از امام صادق بیان شده است که میفرمایند که مومن اگر در معامله سود و منفعت ببرد این رباست در مغازه جنسی را میفروشد سودی ببرد راوی میگوید پرسیدم آقاجان منظور از این روایت چیست؛ فرمود: این روایت مربوط به زمان مهدی موعود است که در آن زمان همه فقط به سود دیگران نگاه میکنند و هیچ کسی هم از دیگری کم نمیآورد شما لحظه ای تصور کنید همه سعی کنند بر حسب نیازشان بخورند و انبار نکنند در قیامت یکسری به شکل مورچه هستند، بعضی هم به صورت موش هستند اینان چه کسانی هستند؟ کسانی که احتکار میکنند اما اگر انسان فقط نیاز خودش را برآورد کند ببینید چه قدر در کشور ما مواد اضافی وجود دارد فقیری پیدا میشود؟ با همین منابع موجود امام زمان ظهور کنند و ما شویم مومن واقعی نه ظاهری یک میلیارد نفر اگر در ایران زندگی کنند باز هم اضافه است آن قدر انسانهایی که ظاهرا مومنن در ایران جمع شدهاند(رحماء بینهم) ولایت یعنی این، فرق بین شریعت و ولایت این است، شریعت یعنی این که بعضی موقع کارهایی به نام اسلام انجام شود اما اگرشریعت همراه با ولایت باشد ببینید چه قدر زیبا میشود در جامعه درگیری، غیبت، تهمت، بهتان اتفاق نمیافتد جامعه محبت که امیرمومنان در حکمت 142 نهج البلاغه بیان میکنند نشان دادن محبت نگاه کنید نشان دادن مودت، انسان سعی کند خودش را عاشق وشیفته مومنان دیگر قرار دهد ببینید چه قدر جامعه زیبا و قشنگ میشود این زندگی عاشقانه و عارفانه است مومنان به همدیگر رحم میکنند محمد رسول الله( الذین معهم اشداء علی الکفار و رحماء بینهم) (تراوهم رکعا و سجدا )آن ها را مدام در رکوع و سجده می بینی؛ خواستار فضیلت خداوند هستند رضایت خداوند را میخواهند. (سیماهم فی وجوهم) اگر به سیمایشان نگاه کنید تابلوی ایماناند ( من اثر السجود)سجده انسان را نورانی میکند بیایید اقتصاد و میانه روی را رعایت کنیم و اسراف را کنار بگذاریم. امیر مؤمنان در خطبه140 نهج البلاغه میفرمایند انسان میانه رو هیچ وقت فقیر نمیشود. امام صادق(ع) فرمود: اگر کسی لباس کهنه ندارد تازه هم ندارد چرا؟ وقتی لباسهای تازه را پوشید وکهنه کرد کم کم فقیر میشود چون نه لباس نو دارد نه لباس کهنه. ذهن انسان از کودکی قابل پذیرش است سعی کنیم کودکان را از کودکی با روایات، معانی و مبانی دینی آشنا کنیم. فقط شعار زندگیمان اعتدال و میانه روی بوده و هدفی جز زندگی دینی نداشته باشیم.
خطبه دوم
خودم و شما خواهران و برادران بزرگوار را دعوت میکنم به راه خداوند که تقواست. و این را بدانیم که اگر تقوای الهی با معرفت حقیقی و به معنای واقعی پیشه را همان باشد منحرف نمیشویم ( وتقل الله یجعل الهم فرقانا).به بعضی مناسبتها به صورت اختصار اشاره میکنم، اولا امروز روز جمعه دهم خرداد ماه که با بیستم ماه رجب مصادف است روز جهانی بدون دخانیات و بدون سیگار نام گذاری شده است عزیزان تمامی مراجع بیان میکنند اگر انسان بداند که سیگار برای بدنش ضرر دارد مصرف سیگار برایش حرام است عزیزان به این حرف توجه کنید سال گذشته آمریکا ایران را با بدترین تحریمها مواجه کرد مخصوصا نیمه دوم سال تنها محصولی که حتی خود شرکتهای آمریکایی در ارتباط با ایران در تحریم نبود و هیچ تنبیهی متوجه آنها نبود شرکتهای تولید سیگار بود الان هم ایران از طرف سیگار در تحریم نیست کوچکترین چیزی که در نظر بگیرید که بارز جهانی تجارت می شود ایران تجارتمیکند ایران در تحریم است اما سیگار در تحریم نیست به این موضوع کمی فکر کنیم دشمن بیدار است ما بیدار تر باشیم اولا سالانه این آماری که عرض میکنم برای الان نیست برای هفت یا هشت سال پیش است تقریبا سیصدوچهل میلیارد تومان سالانه واردات داریم که غیر از سیگار داخلی، خانوادههای که با فقر زندگی میکنند برای ناشان پولی پیدا نمیکنند اما شاید صد یا دویست تومان برای سیگار خرج میکند ببینید انسان چه قدر به فرزندانش خیانت میکند که هزینه زندگی را صرف سیگار گشیدن میکند سلامتی اش از بین میبرد لذا توجه داشته باشیم عزیزان جامعه مان سالم باشد تن سالم در بدن سالم.
یکشنبه 12 خرداد سال روز در گذشت مظلومانه و آزاده سرافراز حجت الااسلام حاج سید علی اکبر ابوترابی است که واقعا تجسم تقواست تجسم ازادگی تجسم مبارزه با ظلم این برزگوار است و هدایتگر آزادگانی که در عراق بودند و این عزیز آنها را به لحلظ دینی تغذیه میکردند و یکی از دلایلی که آزادگان در آنجا توانستند شکنجه ها را تحمل کنند و با انحرافات سیاسی مواجه نشوند به هدایتگریهای این بزرگوار بود ان شالله روحش شاد شود این چنین انسانهایی برایمان الگو هستند.
14 خرداد سال روز ارتحال ملکوتی بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است من به یکسری از اقداما ت امام اشاره میکنم امام چه کار کردند 1- امام هویت دینی این جامعه را زنده کردند: آن زمانی که امام انقلاب کردند به معنای واقعی اسلام فراموش شده بود، اسلام واقعی نه اسلامی که در گوشه کنار بیان میشود ایران دارای هویت پادشاهی بود در سایه شوم پادشاه، امام آمدند احیا کرد، لذا امام است که هویت دینی را احیا میکنند با وجود این که کسانی باعنوان تجد میخواهند اسلام را به فراموش بسپارند2 - مسئله بعدی برچیدن حکومت شاهنشاهی دو هزار و پانصد ساله است: اگر از این لحاظ نگاه کنیم انقلاب ایران بی نظیر است به انقلاب روسیه نگاه کنید قبل از آن تحولات عظیمی اتفاق افتاد و نتیجه انقلاب روسیه از بین رفت اتحاد جمهوری شوروی میتنی بر کمونیسم شکست خورد والان فقط اسم آن در تاریخ مانده است آن هم نامی با ذلت نه عزت.دگرگونی رابطه دولت و ملت( پدر بنده بیان میکردند که در یکی از منبر گفتم شاه ملعون بعد چند نفر از روستایی ها اعتراض کردند که شما به شاه توهین میکنید شاه سایه خداوند است ) به ذهن مردم ما این چنین حرفهایی را داده بودند هنوز کسانی هستند که نمیخواهند بپذبرند که یک سلسله شاهنشاهی سلسله ای ملعون مانند امویه است این را امام به ذهن مردم تفهیم کرد این یعنی ولایت. شریعت بود ولایت نبود اگر ولایت نباشد شریعت هم معنا ندارد لذا مردم سرنوشت خودشان راتعیین کردند و این انتخاباتی که پیشرو داریم همه اینها در پرتو رهبریهای پیامبر گونه امام خمینی است. استقلال سیاسی، زمانی بود که مردم و حکومت ایران قدرت تصمیمگیری نداشتند اما ایران جنگ هشت ساله راتحمل کرد و یک وجب از خاک خود را به دشمن نداد این در پرتو ولایت امام بود قدرتهای استکباری را امام به چالش کشید جنگ سردی که بین شوروی وآمریکا درگرفت در پرتو امام پرتو مظمانه شد قدرتهای جهانی تغییر پیداکرد شاکله قدرت بین المللی تغییر پیدا کرد یک زمانی بود که حکومت ایران برده آمریکا بود وکل ایران ما مستشاران آمریکایی بود. چند سال قبل از درکره جنوبی به چند نفر دختر اهانت کرده بودند بعد از چند ماه اعتراض آمریکا قبول کرد و گفت که آن سربازها را محاکمه میکنیم وایران بدتر از آن وضعیت بود، قدر امام را بدانیم و واقعا هر لحظه به روح آن بزرگوار سلام بفرستیم که چنین یادگاری مانند رهبرمعظم انقلاب در مکتب ولایت در همان روز توسط مجلس خبرگان با تمام اقتدار انتخاب شدند و چه قدر زیبا رهبری میکنند واقعا انسان تصور این که آیا ولی امر مسلمین مانند ایشان هست که عزت مسلمین را به پا دارد کسی که ازکشور های عربی به ظاهر مسلمان مانند عالم برجسته آنها وقتی به چهره نورانی ایشان نگاه میکنند اشک شوق میریزند اینان به دلیل عزتی است که در پرتو ولایت به وجود آماده است قدر این نظام و رهبری را بدانیم قدر امام را بدانیم .
شهادت امام موسی کاظم، آن غریب بغداد در زندانها مخوف هارون الرشید خواستند اسم و نام ایشان را دفن کنند اما آفتاب همیشه پشت ابر نمیماند و لذا نام نامی ائمه اطهار و این غریب زندان کشیده فاطمه زهرا (س) باب الحوائج است اما چه شد هارون الرشیدها؟! نور همیشه نمایان است.
15خردادقیام قیام پانزده خرداد و شهدای فیضیه است زنده نگهداشتن این قیام وظیفه انقلاب اسلامی است مواظب باشیم فراموش نشود آن ظلم هایی که آنها متحمل شدند.
برچسب ها : میانه روی , میانه رو , معیار , اعتدال ,