جلسه کارگروه عفاف و حجاب شهرستان ماهنشان با حضور حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان برگزار شد.امام جمعه ماهنشان در این جلسه سخنرانی کردند که متن سخنرانی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام دارم خدمت تمام بزرگواران و عزیزان که دراین جلسه حضور دارند و درارتباط با عفاف و حجاب از دیدگاه اسلام و جامعه اسلامی دغدغه دارند از همه شما بزرگواران تقدیر و تشکر دارم بویژه برادرعزیزمان جناب آقای محمدپور فرماندار ولایی و تلاشگر شهرستان ماهنشان که در جلسات خصوصی که با هم هستیم از دغدغه ایشان اطلاع داریم و همه مسئوولین، خواهران و براداران بویژه روحانیت معظم حاج آقای حسینی که اولین جلسه رسمی است که حداقل بنده در خدمتشان هستم البته در دقتر خدمتشان رسیدم که در جهادکشاورزی خدمتشان هستیم تبریک عرض می کنم حضورشان را و خیر مقدم عرض می کنم و به همه بزرگواران. تشکر می کنم از تشکیل این جلسه ودبیر این جلسه و عزیزانی که مقدمات این جلسه را فراهم کرده اند. در مورد فرهنگ عفاف وحجاب من اینجوری وارد می شوم حالا بصورت معکوس، اینکه برهنگی و بی حجابی یا کم حجابی چه آثاری دارد؟ آیه شریفه قرآن به همین اشاره می کند. این را هم عرض می کنم که ما یک جامعه اسلامی هستیم و مقصد ما رسیدن به لقاء الله وبهشت خداست که البته اهداف پایین رسیدن به بهشت است حالا بعضی ها هم که کم هستند هدف آنها رضای خداوند است فقط، چه بهشتی باشد چه نباشد. همچنان که امیرمومنان علیه السلام فرمود: خدایا اگر مرا به جهنم می بری همانجا به جهنمی ها اعلام می کنم که خدایم را دوست می دارم. همین جا تبریک عرض می کنم سالروز ازدواج با سعادت مولای متقیان امیرمومنان وحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما را خدمت شما عزیزان. حالا اگرهدف این است که به بهشت برویم آیا با برهنگی و بی حجابی بهشت می شود یا نه؟ آیه قرآن می فرماید کسانی که در حقیقت پوشیده بودند وبه مرحله ای ازبرهنگی رسیدند ما اینها را ازبهشت اخراجشان کردیم. نه تنها کسی که چه مرد وچه زن حجاب و عفاف را رعایت نمی کند به بهشت نمی رود و این جامعه مقصدش، مقصد بهشتی نیست بلکه آنهایی که بهشت بودند مانند حضرت آدم و حضرت حوا را از بهشت بیرون می کند.. لذا قرآن به ما هشداری می دهد و می فرماید: "یا بَنی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ" ای بنی آدم مواظب باشید شیطان شما را فریب ندهد"کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ" شما که نمی خواهید ازآدم و حوا بالاتر باشید آنها را از بهشت اخراج کرد. البته حکمتهایی بود و این اتفاق به نوعی باید می افتاد اما اینکه این همه حضرت آدم افسوس می خورد و غمگین می شود بخاطر اخراج از بهشت اینها معنا دارد خوب چه جوری از بهشت اخراج کرد"یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما"شیطان آنها را فریب داد و لباس آنها را در آورد قرآن خیلی صریح ذکر می کند"لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما" برهنگی خوب است یانه؟ حالا نسبی گرایی در برخی نقاط جهان حاکم شده دیگه. کی گفته اصلا برهنگی بد است من تو خبری دیدیم در فروشگاهی در آلمان حراج با تخفیف بسیار بالا برای کسانی که برهنه وارد فروشگاه شوند. تو سایت بسیار مهم ایران بود.به هر حال اینکه برهنگی خوب است یانه. قرآن می فرماید: "لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما" تا نشان دهد زشتی های آنها را. این را قرآن می گوید نه من می گویم نه شما و نه به اصطلاح یک اندیشمند. لذا اگر در مراحلی ما در محیط خانواده چه بسا داریم کلا البته بین زن و شوهر فقط هیچ حیایی ما نداریم این اگر برای یک محیطهایی آن هم با تفاسیری که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فلسفه این را فقط ارضای غریزه جنسی نمی داند فلسفه این برهنگی بین زن و شوهررا فقط تولید نسل می داند. می گوید اگر این هم نبود انگیزه ای برای تولید نسل نخواهد بود این انگیزه است و هدف هم تولید مثل است. حالا من یک تبیین اجتماعی عرض بکنم که چه جور شد ما به اینجا رسیدیم. عزیزان ! برای شکل گیری یک فرهنگ، برای عمق بخشیدن به یک فرهنگ به یک سری مؤلفه هایی نیاز داریم اولا در پدیدارشناسی، جامعه شناسی پدیدارشناسانه ذکر می کند که قدم اول برای رسیدن به یک فرهنگ و یک جامعه متمایزداشتن آگاهی های متفاوت است لذا دو روز قبل سخنرانی رهبرمعظم انقلاب را من خواهشا بعنوان یک برادر کوچک عرض می کنم این سخنرانی که در جمع دانشجویی بود یک تبیین بسیار عالی جامعه شناسانه انصافا کم نظیربود یک نگاه آگاهانه به جامعه و تولید تمدن اسلام. ما این همه حرکت داریم اما هنوز به آن معنا تمدن اسلامی نداریم. تمدن اسلامی چیست؟ تمدن اسلامی یعنی اینکه من می نشینم اینجا تکنولوژی من هم اسلامی است ما اینترنت را خنثی نمی دانیم، کامپیوتر را خنثی نمی دانیم . تمدن زمانی اسلامی است که تولید این میزها، چینش این میزها، نوع تولید اینها،روش تولید اینها و نوع نشستن ما، ساختمانهای ما همه اینها متناسب با فرهنگ دینی باشد تمدن مظهر ماده فرهنگ است ما هنوز مظهر ماده فرهنگ به تمدن اسلامی را نتوانستیم ایجاد کنیم و جالب این است که ما تلاش هم نمی کنیم .( حالا ما شهرستان ماهنشان را در نظر نداریم) ولی بعنوان مثال می بینیم رئیس کار گروه عفاف و حجاب آقای دکتر فلان می آید یک حرفهایی می زند که معلوم نیست که دو ساعت مطالعه کرده یانه یا مثلا شش هفت ساعت مطالعه کرده اما یک کاری بکنه که اصلا حجاب نباشد. رئیس کار گروه عفاف و حجاب جمهوری اسلامی ایران می بینیم چندین ساعت مطالعه کرده اما به نحوی صحبت بکنه که عفاف و حجاب نباشد یعنی ما هنوز ما فرهنگی که این تمدن را تولید کند را تولید نکردیم. پس یکی از این مسائل مهم آگاهی هاست. آگاهیهایی که داریم.
پس مانده های فرهنگی، ما هنوز پس مانده هایی داریم که قبلا در زمان طاغوت، در زمان سلسله حکومتهای شاهنشاهی بویژه پهلوی ایجاد شده هنوز به آنها وابستگی داریم فکر می کنیم با آن پس مانده ها، عمل می کنیم باآن پس مانده ها. جامعه شناسی می گوید شما کنشی که انجام می دهید کنش گر وقتی که از کنشش راضی بود بعنوان بی حجابی یا بی عفافی یک مرد. خودش که نقدا راضی است چون هوس هست و هوس زود راضی می کند ازطرفی این کنش گر در برابر واکنشها وعکس العملهایی قرار دارد که این واکنشها رضایت بخش یا حداقل نارضایتی بخش نیست.یعنی جامعه بگونه ای برخورد نمی کند که این کنش گری که این کنشهای منفی را در قالب فرهنگ و پس مانده های فرهنگی انجام می دهد کسی نارضایتی را اعلام نمی کند یعنی در رفتارهایش معلوم نمی شود. حالا من اینجا نشسته ام مثال خوبی نیست ولی مثلا می بینیم یک جلسه ای هست و این جلسه را هم درنظر نگیرید بعنوان مثال کسی بیاید و بنشیند در جایگاه رئیس.خیلی اتفاقی نیافته ولی می بینیم همه ناراحت می شوند ومی گویند که جایگاه خودش را نمی داند. اتفاقی هم نیافته حالا همه جا زمین خداست حالا بعضی مواقع این ناراحتی هم درسته که عرفهایی ما داریم. اما ما می بینیم که این کنش گری که عفاف را رعایت نمی کند، حجاب را رعایت نمی کند از کنش خود راضی هم هست. اصلا بعضی وقتها مامی بینیم که باحجابی در کشور ما هزینه دارد هزینه های اجتماعی منظور است. هزینه اجتماعی بی حجابی خیلی کمتر از هزینه باحجابی است یعنی می بینیم که فرض کنید که یک دکتری منشی می خواهد مخصوصا فرض کنید شهری مانند تهران، شرکتها مخصوصا الان ما شرکتهایی داریم تو تهران که یک پیش شرطهایی دارند (حالا خانمها هم در جلسه هستند )ولی جلسه تخصصی است و من عرض می کنم اول که می خواهد استخدام کنند اطلاعات موثقِ موثق دارم مثلا از سردار روزبهانی مستقیم تو کار گروهی که در تهران بودیم شنیدم. اول شرط می کنند که هفته ای چند روز می توانی خونه نروی؟ شمایی که خجالت می کنید این را بشنویید و من هم خجالت می کشم این را عرض کنم ولی این شده یک باب، یک فرهنگ اول شرط می کنند بعد اگر قبول کرد امتیازات نسبتا خوبی هم دارد بسیاری از شرکتها مثلا بعضی روزها درش باز نمی شود و جالب هم این است کسی هم نمی رود که سوال کند شما که اینجا شرکت تاسیس کردید چه کار می کنید در این آپارتمان. مرکز فحشا شده. مساله بعدی اقتصاد است در جامعه ما و در هر جامعه ای. "آل توسِر" یک جامعه شناسی است که می شود گفت که هم نئومارکسیست هست تا حدی و اصلاح شده مارکسیست هست و تاحدی بخشی از این نظریات درست هم هست می گوید وقتی جامعه شما اقتصادش بگونه ای شکل گرفت که کل ساختارها یک چیزی را می طلبد این اتفاق خواهد افتاد چون اقتصاد ما نمی گوییم زیربناست اما آنها می گویند زیربناست ولی ما می گوییم اقتصاد تاثیرگذار است.بدترین منحرفان یا فقرا هستند یا مترفان،سرمایه داران ،مرفهین بی درد. از لحاظ فرهنگ دینی دو گروه خیلی منحرف می شوند یکی آنهایی که خیلی پول دارند بیش از حد دیگری آنهایی که پول ندارند و جالب این هست که آنهایی که پول زیاد دارند انحرافات بسیار پرهزینه و پیشرفته ای انجام می دهند. و جالبتر اینکه انحرافات فقراء آشکار می شود چون نفوذی ندارند مخصوصا در مجامع قضایی حالا این در ایران نیست اگر چه تا حدی هم هست اما درصد پایین. انحراف عمیق مال آنهاست منتهی مال فقرا بیشتر آشکار می شود این هم مساله اقتصاد. حالا در مورد اقتصاد، زنانه شدن اقتصاد کل ساختارها را به هم می ریزد حالا من خواهم رسید البته سعی می کنم خیلی خلاصه که وقت دوستان را خیلی نگیرم. یکی از مشکلاتی که ما داریم زنانه شدن اقتصاد است که در ساختار اجتماعی اسلامی جایی ندارد یک وقت می گوییم زنی نیاز به اشتغال دارد، نیاز شدید به پول دارد و سرپرست خانوار است یا شوهرش مشکلی دارد و در آمد ندارد یک دفعه این هم هست که تعریف می کنیم که زن باید شاغل باشد این باید حقوقی نیست باید اجتماعی است ما الان داریم که زنی طلاق گرفته و شوهر وبچه اش را گذاشته ورفته که در کانادا تا شاغل باشد یا می بینیم همین در ایران ما فرزند مشکلات فراوان دارد اما مادر حاضر نیست مادری کند و اشتغال را کنار بگذارد. حالا اشتغال زنان در پایان نامه ای که تقربیا در ارتباط همین مقوله بود تبیین اجتماعی دیدگاه اسلام در ارتباط با انحرافات جنسی بود پایان نامه کارشناسی ارشد من. دو سال کار کردم و قبلا هم در کار گروه آسیب های اجتماعی بهزیستی تهران هم کار کرده بودیم. آنجا من عرض کردم اتفاقا داوری که بود خیلی برآشفته بود که چرا من این را بعنوان عامل انحراف آورده بودم، اشتغال زنان عامل انحراف مردان. و اتفاقا توضیح که دادم قانع هم شد داوری بود بسیار زبردست. ایشان وقتی که توضیح خواست البته آورده بودیم و من اینجا خیلی خلاصه عرض می کنم. آنجا گفتم که اشتغال زنان، هم انحراف جنسی برای زنان را بدنبال دارد( اشتغالهای غیر ضروری) غیر از اینکه خود اشتغال هم باید ساختارهایی داشته باشد اینها را چرا عرض می کنم برای اینکه ما تا ساختارهایمان انحراف خیز است، ساختار اداری، ساختار اجتماعی، ساختارهای خانوادگی ما انحراف خیز است نمی توانیم بگوییم حجاب و عفاف باشد شاید حجاب، پوشش باشد اما عفاف نخواهد بود. عفاف یک چیزی است درونی. چادر یک نمادی از عفاف است اما چه بسا ما چادر هم داشته باشیم، پوشش کامل، اما عفاف نداشته باشیم البته بدون پوشش قطعا عفاف نداریم کسی که چادری هست احتمالا عفیفه است کسی که چادری نیست قطعا عفیفه نیست. عفاف ندارد. لذا چادر تنها نماد عفاف نیست بلکه یکی از نمادهاست. ساختار اجتماعی ما، ساختارعلمی ما چه می گوید این ضرورت چه آسیبهایی دارد مخصوصا اگر ساختار اداری ما انحراف خیر باشد. ر بعنوان مثال یک خانمی در اداره شاغل است با آرایشهای خاص خیلی هم عذر می خواهم بعد این خانم که چند همکار مرد دارد. یک: هر دو بدلیل نگاهای آلوده ای که احتمالا در بین بعضی از مردان و در بعضی از زنان هست اینها بخشی از نیازهای جنسی خود را همانجا ارضا می کنند فقط با یک نگاه. لذا تحقیقات روانشناسی هم اتفاق افتاده معمولا زنان شاغل به چند دلیل در مسائل زناشویی جنسی خانوادگی مشکل دارند ارضاهایشان مشکل دارد. دو: این خانم زن یک مردی است آن هم مردان دیگری را می بیند بعد مقایسه ها صورت می گیرد. من در سال 87 مصاحبه ای با سایت شبستان انجام دادم که تقریبا همان روز سی تا سایت این مصاحبه را برداشتند و رو سایت خود گذاشتند. که یک ارتباط زنجیره واری است فقط صرف ادعا نیست. آشنایی ها، همین آشنایی ها در طولانی مدت مقایسه را صورت می دهد زن مقایسه می کند بین شوهر خود و مردان دیگر. بالاخره انسان است و انسان عاشق زیبایی هاست هر چقدر هم خودش را نگه دارد. چقدر می تواند؟ چند سال می تواندخودش را نگهدارد؟ مرد هم همین جور. مرد هم در حقیقت این مقایسه ها را کم کم انجام می دهد می رود خونه نگاه می کند و خیلی هم دقت نمی کند آن زنی که آمده بود اداره من آرایش کرده بود ولی این زن من داره الان تو خونه کار می کنه وضعیت عادیش است. آن خودش را عروسک درست کرده بود، زن من داره کار عادی خودش را تو خانواده انجام می دهد. این مقایسه را انجام می دهد مقایسه که شد برتری های محیط بیرونی، زن بیرون در ذهن تجسم گرفت دیگر( عذر می خواهم اینها را عرض می کنم) رضایت جنسی در خانواده اتفاق نخواهد افتاد. رضایت جنسی در خانواده اتفاق نیفته حداقل پنجاه درصد مخصوصا در بعضی شهرهای ما طلاقها ریشه در مسائل جنسی دارد. تحقیق کرده اند میدانی، که پنجاه درصد طلاقهای ما ریشه در مسائل جنسی دارد. طرف از همسر خود رضایت جنسی ندارد. مسائل زناشویی اتفاق می افتد ولی رضایت جنسی را ندارد. مساله بعدی البته تو خانواده ها که در فرهنگ دینی می گوید برای همسر آمادگی برای دیگران عدم آمادگی صورت بگیرد، ولی خانم تو خانواده برای همسر هیچ آرایشی ندارد، با شلختگی و ژولیدگی ، اما در بیرون اتفاقا برای مردان دیگر آرایش و بزک که اینها معلوم است. یک ساختار جنسی را حاکم می کند که من بخشی از آن را عرض کردم که در حقیقت یک غوغایی اتفاق می افتد. کل ساختار عفاف زیر سوال می رود همه اینها را اضافه کنید بخشی از اینها خانواده است و خانواده هم بدلیل اینکه تخصص شده کارها بدلیل تکنولوژیک در جامعه مدرن بعد می گوید بچه ات را پرورش بده بچه هم در مهد کودک است و مهد کودک چند تا آسیب دارد اولا عاطفه نیست عاطفه مادری. اولین شاخصه در تربیت عاطفه است و نه دانستن. البته عاطفه بی دانش مفید نیست بلکه مضرهم هست اما عاطفه باشد و بعد علم تربیت باشد. لذا شما می بینید حضرت زهرا سلام الله علیها بعنوان الگوی کل عالمیان ما می گوییم الگوی کل عالمیان. بجز پیغمبر خاتم و امیر مومنان را در نظر بگیریم غیر از اینهاهمه پایین تر از فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند اما ساختار خانوادگی حضرت زهرا را ببینید امام امت فرمود اگر حضرت زهرا مرد بود پیغمبر می شد می بینیم که نگاه اسلام این است. ولی ما اول می آییم خانه داری را ضعف تعریف می کنیم این هم ازسرمایه داری بود آمدند دیدند نیروی کاری گران است و اگر زیاد باشد ارزان می شود گفتند بیاییم زن را نیز وارد عرصه اشتغال کنیم وقتی که این شد دیگه نیروی کار زیاد است غیر از اینکه بی عدالتی های اشتغال را نیز بدنبال دارد مثلا تو خانواده ای هم زن شاغل است و هم مرد ولی در یک خانواده نه برای مرد شغل است و نه برای زن. یعنی اولویت سنجی ها را هم زیر سوال می برد بعد نیروی کار هم بی ارزش می کند، کار را بی ارزش می کند. حضرت زهرا را ببینید الگوی ما ( ما نمی توانیم شترمرغ باشیم یا مسلمان هستیم یا نیستیم، گفت که بار ببر گفت که من شتر نیستم گفت که بپر گفت که من پرنده نیستم )ما وقتی که مریض داریم، مشکل داریم یک نمازی می خوانیم به خدا توکل می کنیم. اما ساختار زندگی اجتماعی وفردی ما دینی نیست اما ضد دینی هم نیست غیر دینی است. ساختار اجتماعی ما ضد دینی نیست بعضی وقتها هست بعضی وقتها غیر دینی است. چندین کارکرد در نهاد خانواده تعریف کرده بودند که زیر سوال بردیم اینها را. در حقیقت خانواده نمانده. در مهد کودک عاطفه نیست، بعضی وقتها تعهد نیست، بعضی وقتها علم نیست. من نمی دانم بگویم این اتفاقاتی که در مهد کودکها می افتد بعضی اتفاقاتی می افتد که شرم می کنم اینجا عرض بکنم بعضی مسائل را کودکان از همدیگر یاد می گیرند این در یک خانواده دینی پرورش یافته، دختر یا پسر بچه دیگری در یک خانواده غیر دینی اینها می آیند از همدیگر یاد می گیرند و جالب اینکه چون شهوت نقد است شهوت منتقل می شود. اختلاطی که در مهد کودک هست. اختلاط بین پسر بچه و دختر بچه سه ساله هم آسیب زاست. شما می بینید در بزهکاریهای آپارتمان هم که رهبری معظم هم اشاره کردند من هم بصورت تیتروار اشاره می کنم، بزهکاریهای آپارتمان ریشه در چی دارد، درآپارتمان نشینی و قابل برچیدن هم نیست میشه گفت که اصلا فرهنگ دینی با آپارتمان نشینی نمی سازد چرا؟ شما که تو آسانسور که هستی چکار می کنی؟ زنان و مردان دریک آسانسور خلوت با هم هستند انواع و اقسام انحرافات که کمترین آنها آشنایی هاست که سن شان رشد می کند یک موقع دختر وپسر بچه دوساله بودند الان شده اند 15، 16 ، 17 ساله حالا همان عاطفه قبلی هست و چون در کودکی با هم بزرگ شده اند و برایشان عادی شده حیا هم نیست. در آپارتمانها انحرافات پنهانی داریم که قابلیت گفتن ندارد. ایران کشوری که فرض کنید به اندازه سه کشور فرانسه، ایتالیا، آلمان خاکش است و ما آمدیم سیاست ژاپن را در ایران پیدا کردیم ژاپنی که آن طور که در ذهنم است 140 میلیون جمعیت دارد اما خاکش یک سوم ایران است ما نصف آنها جمعیت نداریم داریم آپارتمان سازی می کنیم چرا برای اینکه سرمایه دار سود بیشتری بکند.