خلاصه‌ سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین زاهدی‌پور در:

نشست رویش‌ها و ریزش‌ها 12 بهمن 89

توجه: افرادی که قصد شرکت در مسابقه رویش‌ها و ریزش‌ها را دارند، می‌توانند پاسخ سؤالات را از این متن پیدا کرده و پاسخنامه را به دفتر امام جمعه تحویل دهند.

جامعه ساختارهای اجتماعی و سیاسی دارد؛ زمانی یک حرکت اجتماعی و سیاسی انقلاب شکل می‌گیرد که ساختارهای اجتماعی و سیاسی را به صورت کلی دگرگون سازد. تحولات اجتماعی‌ای که بدون تغییر در ساختارهای قدرت صورت گیرد، انقلاب نخواهد بود.

تغییرات و تحولات اجتماعی و سیاسی نیاز به کارگزارانی متناسب با آن دارد. برای ساختارشکنی و شالوده‌شکنی، وجود رهبری مقتدر و حرکت عموم مردم به دنبال آن، اساسی‌ترین کارگزار خواهد بود. امام رهبری بود که موج‌های بلندی ایجاد کرد که اثر آن تاکنون نیز ادامه دارد. امام رهبری بی‌نظیر بود که تنها انقلاب به معنای واقعی را در طول تاریخ را شکل داد. تلویزیون BBC‌ انگلیس در مستند تولیدی خود امام را مردی معرفی می‌کند که نه ایران را که بلکه جهان را تغییر داد. گوینده این مستند در ابتدای برنامه هنگام نشان دادن تصویر امام، می‌گوید:     this man changed the word.

یکی از آسیب‌های مهم که زمینه‌ساز ریزش‌های فراوان خواهد بود، تفسیرهای مدرن از انقلاب اسلامی می‌باشد؛ این در حالی است که مدرنیته نه تنها سازگاری با انقلاب ندارد که بلکه تفاوت ماهوی با آن دارد. مدرنیته نه تنها با انقلاب که بلکه با ذات اسلام متضاد است. از این رو تفسیرهای مدرن از انقلاب اسلامی، ضمن آن که عدم ظرفیت مدرنیته را در این زمینه آشکار خواهد ساخت، از طرفی زمینه افزایش ریزش‌ها نیز بوده و انقلاب اسلامی را از مسیر دینی و الهی آن خارج خواهد ساخت.

آن چه در مقابل انقلاب نیاز است، افزایش بصیرت و آگاهی و نجات جامعه از ناآگاهی است که این عامل بیمه کننده انقلاب اسلامی خواهد بود.

اصولاً مدرنیته استبدادی است نو و جدید که به ظاهر نقش افراد در آن کمرنگ است. این در حالی است که ساختارهای مدرنیته به گونه‌ای فرد را در تنگنا قرار می‌دهند که مهلت برای نفس کشیدن وجود ندارد.

به هر حال در یک عبارت کلی باید گفت که مهمترین عامل برای کاهش ریزش‌ها و افزایش رویش‌ها، تدوین چارچوب‌های نظری اسلامی متناسب با انقلاب اسلامی است تا هم بتوان به خوبی از این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید و جانبازی‌های هزاران ایثارگر است، محافظت نمود و هم بتوان به خوبی به هدفی بسیار والاتر که همانا صدور انقلاب و مبانی آن به اقصی نقاط جهان است، دست یافت.