نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.

خطبه11/11/92

خودم وشما خواهران و  برادران مؤمنین ومؤمنات را به تقوای الهی و  راه و  صراط مستقیم الهی دعوت می­کنم.
از خداوند تبارک و تعالی بخواهیم زندگیمان با یاد و نام خداوند نورانیت، و با ذکر نام و خداوند آرامش و اطمینان یابد و قلبهایمان نورانیت یابد با یاد خداوند.
حضرت علی (ع) فرمودند: ( یابنی ان الدنیا بحرُ عمیق غرق فیها عالم کثیر کل تکن سفینه فیها ابوالله) فرزندم دنیا یک دریایی عمیق است که در این دریا خیلی ها غرق شدند و نتوانستند نجات یابند اما اگر تو می­خواهی گرفتار نشوی و نجات یابی کشتی نجات عبارت است از تقوا.
و انسان هنرمند کسی است که تقوا را در مراتب عالی رعایت کند پیغمبراکرم(ص) به اباذر غفاری فرمود: هم عمل و هم تقوا اما قبل از این که به خود عمل توجه داشته باشی ببین چه مقدار در آن عمل تقوا و ترس از خداوند و جلب نظر خداوند را رعایت کرده ای.
امیرمؤمنان(ع) درخطبه همام درمورد اوصاف پرهیزگاران به این رسیدکه ( واماالنهار علما) انسانهای باتقوا شبها قرآن را تلاوت می­کنند و شب زنده داری می­کنند و دارای حلم و حلیم هستند حلم به معنای بردباری درغضب است.
یکی از نیروهایی که وجودش در انسان لازم می­باشد و اگر نباشد انسانیت انسا ن زیرسؤال می رود و با بحران هویت روبه رو می­شود عبارت است از نبود غضب .
 و نیرویی است که خداوند متعال در وجود انسان امانت گذاشته تا در زمانش از آن استفاده کند و انسانی است که در هیچ جایی غضب ناک نمی­شود و نمی­خواهد دین را حفظ کند و ایمان او ضعیف است منتها در جایی که لازم است غضبناک شود.
غضبی مناسب است که درکنترل انسان باشد نه اینکه آن غضب به هر جایی که میخواهد انسان را بکشاند و گرنه انسان بی غضب که انسان نیست در انسان غضب است اماکنترل شده و در جایی که نیاز است انسان غضب ناک شود و درجایی که نیاز نیست انسان غضبش را کنترل کند.
و در مقابل آن هم این است که انسان در غضبش افراط کند و این انسان دیگر حلیم و بردبار نمی­تواند باشد امام سجاد (ع) می فرمایند:( انهو یوجدن الرجل ان یدرک هو حلم هو انده غضبه) از این تعبیراستفاده زیبای می­شود وآن هم این است که آسان نیست ولی هنر می خواهد امام می فرمایند: من را به تعجب وامی دارد آن انسانی که غضبناک می­شود اما با حلم و بردباری آن را کنترل می­کند.
امام صادق(ع)می فرماید: وقتی دو نفردعوای اتفاق افتاد (نزل الملکان) دو ملک نازل می­شوند (فیقولان سفیهان) به سفیهان یعنی کسانی که حلیم نیستند می­گویند(قلت وقلت وقلته) خوب گفت (وانت اهل لما قلت)تو گفتی اما آن فحشهای که گفتی خودت از اوسزاوارتری(ستزا لما قلت) وجواب آن را در قیامت خواهی دید.
و به انسان بردبار هم می­گویند (صبرت وحلمت) صبر و بردباری کردی (سیغفر الله لک ان اطمت ذالک) اگر این بردباری را ادامه دهی خداوند تو را می بخشد اما اگر بردباری را کنار گذاشتی(وان رد ان حلیم وحلی تفه الملکون)آن ملکها می روند چون به خاطر این آمده بودند که در یک طرف حلم و بردباری بود اما اگر این حلم هم برداشته شد و هر دو طرف غضب واقع شد در آن صورت شیطان واقع می­شود(یقوع بینکم اداوت والبقضاء) و شیطان هم می­خواهد کینه و دشمنی ها زیاد شود .
اما آسیبی که چه در مدارا و چه در حلم و بردباری وجود دارد با سستی در دین یکی نشود نهی ازمنکر نکنی به خاطراینکه گفته شده صبر و مدارا کنی همان روایات بیان می­کنند که نهی از منکر کن، کسی که به خاطر دین عصبانی نشود به بهشت نمی رود و نجات پیدا نمی­کند . پس غضب لازم است اما در جای خود. و با حلم و بردباری تقوا را در زندگیمان گسترش دهیم تا زندگیمان زیبا شود.
سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) این بود حلم حضرت علی(ع) نگاه کنید عمر ابن عبدود با آب دهانش به ایشان جسارت می­کند حضرت می روند و چند لحظه بعد می آیند تا نکند کسی احساس کند که حضرت به خاطر پرتاب آب دهان آن معلون او را کشت.
امام معصوم فکر گناه هم نمی­کند امیر مؤمنان(ع) می خواستند نگاه بیندگان را اصلاح کند و بگوید من او را کشتم نه به خاطر غضب شخصی بلکه به خاطر حفظ دین وترویج اسلام .

خطبه دوم

 بندگان مؤمن خدا خودم و شما را به راه خداوندکه راه تقواست دعوت می­کنم که راه بسیار زیبایی است اگر تقوا خوب است چون زیبا است، امام صادق (ع) فرمودند: (التقوا ثلاثتا خوفاً) تقوا سه بعد دارد (تقواً بالله) تقوا در برابر خداوند ( وهو ترک الحلال) بعضی مواقع انسان باتقوا چیزهای حلال را هم ترک می­کند می­رود در یک مجلسی که حرام است و در آنجا حلال هم است ولی می­داند اگر آن حلال را انجام دهد به حرام هم دچار خواهد شد و حلالهایی که یک مقدار در آنها لذت است آنها را هم ترک کرده است و این تقوایی است بسیار عالی و چون لذت دارد نمی­خواهد خود را به لذت عادت دهد .
خیلی به دنبال رفاه نرویم و رفاه زده نشویم انسانی که در رفاه است و این که گفته اند فقر ایمان را می برد اما روزگار این را نشان داده است که افراط و زیاده روی به مراتب ایمان را بیشتر از بین می برد، در شعب ابی طالب فقیران درکنار پیامبر ماندند یا  ثروتمندان یک عدد خرما را نصف می­کردند و با هم می­خوردند اما ایمانشان را از دست ندادند مگر اینها فقیر نبودند.
پس نگوییم حتماً باید فقیر باشیم اما رفاه زده هم نباشیم که خطر آن بیشتر است، تاریخ نشان داده است کسانی که خیلی رفاه زده بودند در برابر پیامبران ایستادگی کردند و تاریخ انقلابات هم این را نشان می دهد.
(تقواً بالله و هوترک بل حلال) انسانهای باتقوا خودشان را از حلالها هم در بعضی موارد دور می­کنند( وهو تقوا خاص الخاص) تقوای خاص برای انسان خالص است .
(من تقوا من الله وهوترک الشبهات) انسان کارهای دارای شبهه را کنار بگذارد امکان دارد حرام و حلال باشد و حتماً معلوم نیست که حلال باشد( وهو تقو ا الخاص) و انسانهای خاص دارای چنین تقوای هستند (تقواً من خوف النار)کسی هم است به خاطر ترس ازآتش جهنم تقوا دارد( وهو ترک الحرام ) ترک حرام را مهم بدانیم ( وهو تقوا العام) و به صورت عمومی بیشترآن را رعایت کنیم.

مناسبتها :

آغاز دهه مبارک فجر ورود امام خمینی به ایران اسلامی است و این روز را تبریک عرض می­کنم .
قدر این انقلاب را بدانیم چون انقلاب ایران انقلابی جهانی است و این انقلاب فقط ساختارهای سیاسی داخل کشور را عوض نکرد و این انقلابهای که در کشور های دیگر به وجود آمده نتیجه انقلاب اسلامی ایران است و این انقلاب کشتی بودی که دریای بشیریت را متلاطم کرد.
جامعه شناسان می­گویند هر نظریه در مورد انقلابات وجود داشت انقلاب ایران آن را باطل کرد یکی از جامعه شناسان انقلاب آمریکایی می­گوید انقلاب ایران تمام تحلیل گران شرق و غرب به حیرت واداشت.
و هیچ کس پیش بینی نمی­کرد انقلاب ایران به این زودی پیروزشود و این باعث حیرت جهانیان شد و چون باعث حیرت شده بود به همین خاطرتئوریهای موجود جوابگو نبودند پس می توان نتیجه گرفت که انقلاب ایران نه تنها ساختارهای سیاسی عالم بلکه ساختار قدرت عالم، ساختار اجتماعی و اقتصادی عالم را متحول کرد و همه اینها به کنار بلکه ساختار علمی جهان را با تئوریهای موجود مواجه کرد.
یعنی انقلاب، انقلابی جهانی، علمی، سیاسی و در بالاترین وجهه انقلابی دینی است؛ یک جامع شناس انقلاب روسی می­گوید من انقلابات سه گانه دنیا را تحلیل کردم اما درآنها مذهب ودین نقش نداشت واما انقلاب ایران اثبات کرددین ومذهب ولایی انقلاب ساز است، انقلاب ایران هم ارادی و هم آگاهانه ودینی بود و این آگاهی هم از دین اسلام سرچشمه پیدا کرده است.
تحریم های آمریکا در برابر انرژی هسته ای نیست بلکه در برابر ولایت و اسلام است، ما می دانیم که دشمن داریم وباید بدانیم که دشمنان همانند 35سال قبل دشمن ما هستند واین دشمنی آشکار نشان دهنده موفقیتهای انقلاب اسلامی ایران است .
مگر در جامعه بشری کاستی وجود ندارد؟ وآن چیزی که مهم است روند مجموعی، است که به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب ایران ونظام اسلامی را مجموعی ببینیم و به لحاظ سیاسی در بالاترین سطح است و این که دبیرکل سازمان ملل دعوت خود را پس می­گیرد و اینها قدرت ایران را نشان می دهد و این که ماهها و ماهها تحلیل می­کند که آیا ایران را دعوت کنیم یا نه؟ مگر برای یک قدرت کوچک این همه تحلیل انجام می­دهند و در بابر انرژی هسته ایران ایستاده اند و این قدرت ایران و موفقیت نظام را نشان می­دهد.
به لحاظ نظامی هرروزگزینه های متفاوتی توسط رئیس جمهور آمریکا روی میز است 35 سال است هیچ غلطی نکرده اند و از این بعد هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
 بعضی ها سعی می­کنند انقلاب ما را انقلابی اقتصادی تعاریف کنند و چون به لحاظ اقتصادی بعضی مشکلات، هر انقلابی دارای مشکلاتی است که بعضی به لحاظ فساد اقتصادی و سوء تدبیر و مهمترین آن نقشه های دشمن است، در عین حال که پیشرفتهای فراوان دارد و سعی می­کنند این انقلاب را اقتصادی تعریف کنند و بگویند این هم عدم موفقیت، اگر انقلا ب ایران نا موفق بود این مهمه دشمنان با مادشمنی نمی­کردند.
قدر این انقلاب و خون شهداء را بدانیم و نگذایم این انقلاب و سکاندار این انقلاب با تهدیدها مواجه شود و پشت سر رهبری حرکت کنیم.
ولادت عبد العضیم حسنی را تبریک میگویم که زیارت آن معادل زیارت امام حسین(ع) است
سالروزتشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام که یک قوه و قدرت عظیمی که با ظرفیت انقلاب ونظام اسلامی تشکیل شد و مصلحتهایی را تخیص می­دهد احساس نشودکه مجمع تشخیص در بعضی موارد دین را تغییر می دهد احکام ثانویه عین دین هستند.
و سخنرانی اوباما و کنگره آمریکا اینکه ما تحریمهای جدیدرا و تو می­کنم نه اوبا ما غلطی می تواند بکند و کنگره و ملت ایران ایستاده اند. هم کنگره و هم کاخ سفید همه آنها دستشان آلوده به خون بی گناهان است. و دهه فجر تفسیرگر این مسائل است و حفظ انقلاب با همان راهی است که انقلاب را بدست آوردیم.
و در مورد تدوین بودجه در مجلس اگر نمایندگان در بودجه به درآمد دولت توجه می­کنند لازم است به درآمد مردم هم توجه داشته باشند اصل مهم جامعه مردم هستند.
نکته بعدی در مورد شهرستان است مسئولین دراین دهه فجر خدماتی که انجام گرفته است را معرفی کنید و دچار روزمرگی نشوید حرکتهای بنیادی در شهرستان انجام دهید به گونه ای که اگرمسئول جدیدی آمد متحول شود و مواظب باشید با روحیه کارمندی مدیریت نکنید مدیر باید 24ساعته باشد و رهبر ما چنین است و هر کس که سرباز رهبر است باید چنین کار انجام دهد .تقدیر از مدیر کل آموزش وپرورش سابق وتبریک به مدیر کل جدید .