http://zanjan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=689

امام جمعه شهرستان ماهنشان گفت: معیارهای مادی و تجمل گرایی در زندگی مشترک، بنیان های زندگی را متزلزل و سست می کند. حجت الاسلام والمسلمین حسین علی زاهدی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان اینکه نباید ارزیابی ها و ارزش گذاری ها در خانواده بر اساس مادیات و تجمل گرایی باشد، اظهار کرد: زمانی که ارزیابی ها بر اساس ارزش های مادی و مقایسه ها و چشم و هم چشمی هایی نظیر داشتن خودرویی مدل بالا بنا نهاده شود، مسلم است که نداشتن آن از سوی همسر نوعی بی ارزشی تلقی خواهد شد و در مقابل ارزش های انسانی و معنوی پایین آمده و اعضای خانواده نسبت به یکدیگر ارزش مادی خواهند داشت.

وی با یادآوری اینکه روحیه انسان به طور معمول در برابر مادیات سیری ناپذیر است، تصریح کرد: بدیهی است حاکم بودن معیارهای مادی در زندگی، همواره موجب افزایش سطح توقعات مادی و کاهش ارزش های انسانی در خانواده خواهد شد. لذا وجود فاصله بین خانواده ها و معنویات، نقش مخربی در بنیان خانواده ها خواهد داشت.

این مقام مسئول، خانواده را نهادی مقدس و ضروری در جامعه اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: در کنار تأکیدات ائمه اطهار و قرآن کریم بر تشکیل خانواده، مسئولیت ها و کارکردهایی برای این نهاد تعریف شده است که از آن جمله تربیت فرزندان، حمایت از والدین، جامعه پذیری، آموزش و مسائل مختلف در کانون خانواده می باشد.

حجت الاسلام زاهدی پور با یادآوری اینکه وجود معنویات در خانواده، اعضای خانواده ها را در مسیر الهی قرار می دهد، ابراز کرد: همان طور که وجود انسجام و همسویی در خانواده ها موجب تحکیم بنیان های خانواده می شود، کمبود انسجام و اهداف مشترک نیز خانواده را در معرض فروپاشی قرار می دهد؛ به طوری که اکثر طلاق های عاطفی و غیر رسمی در خانواده ها نیز عمدتاً به دلیل نبود همسویی و همگرایی در کانون خانواده رخ می دهد.

 

وی زوال اخلاقی و بی حجابی در جامعه را نیز از جمله عوامل معنوی دخیل در فروپاشی بنیان خانواده ها دانست و یادآور شد: بدیهی است بی حجابی و خودآرایی از سوی یکی از زوجین مثلاً زنان در جامعه موجب تحریک غرایض افراد در جامعه و از سوی دیگر مویّد ارتکاب چنین خطایی از سوی همسر می باشد.

امام جمعه ماهنشان مسائل جنسی را عامل عمده طلاق ها در کشور عنوان کرد و متذکر شد: در ناهنجاری هایی نظیر انحراف، طلاق یا ازدواج مجدد مردان که معمولاً از انسجام و پایداری نیز برخوردار نیست، نبود معنویات و اخلاق تأثیر قابل توجهی دارد.

زاهدی پور ضمن تأکید بر لزوم گسترش معنویات در خانواده، تصریح کرد: بدیهی است نهادینه کردن ارزش های معنوی و انسانی درست در خانواده ها، موجب ارتقای جایگاه انسان ها در برابر یکدیگر و استمرار بنیان خانواده خواهد شد.