به مناسبت فرار رسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر همایش مبارزه با مواد مخدر در سالن شهید آوینی ماهنشان برگزار شد. که حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان در این همایش حضور یافته و به سخنرانی پرداختند.
ایشان، اولین عامل در گرایش افراد به مواد مخدر نبود تربیت دینی در دوران کودکی است، مبانی سکولار به نوعی تربیتی دینی را زیر سئوال می برد، به عنوان مثال در سکولار آزادی کودکان پذیرفته شده است، اما ما آزادی را به شرط عدم آسیب به خود و دیگری می پذیریم.
این جامعه شناس با بیان اینکه تربیت دینی در خانواده ها به روز نیست، اظهار داشت: امام علی (ع) فرمودند" فرزندان خود را براساس آداب و رفتار خود تربیت نکنید بلکه آنها را با توجه به زمان خودشان تربیت کنید"، امروزه پدر و مادران باید با دانش و مسایل روز آشنا باشند تا بتوانند فرزندان خود را راهنمایی و کنترل کنند.
حجت الاسلام دکتر زاهدی پور هرگونه آشفتگی در خانواده اعم از اعتیاد یکی از والدین، طلاق و فقر را بر هم زننده بنیان خانواده برشمرد و افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند" نزدیک است که فقر جامعه اسلامی را به کفر نزدیک کند"، خانواده، فقیر به دلیل کمبود امکانات مادی نمی تواند یک سری لوازم را برای تربیت فرزندان خود به کار گیرد، فرزندان چنین خانواده ای از رفتن به کلاس های آموزشی و تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت باز می مانند، فرد در معرض تفریحات ناسالم قرار گیرند.
وی بحران عاطفی را از عوامل زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر ذکر و عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند" فرزندان خود را بسیار ببوسید که ثواب و درجه دارد"، فرزندانی که در خانواده محبت کافی دریافت نمی کنند، مهر و محبت را در بیرون خانه جستجو می کنند و ممکن است جذب دوستان ناباب شوند، طبق نظریه انتقال فرهنگی خصوصیات افراد ناسالم به دوستان آنها منتقل می شود.
حجت الاسلام دکتر زاهدی پور با تاکید بر تربیت دینی نوجوانان و جوانان در آموزش و پرورش و خانواد ها، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان ما در دانشگاه و مدرسه آموزه های دین را علم نمی دانند و واقعیتی برای گزاره های دینی قایل نیستند.
وی با اشاره به اینکه مواد مخدر انسان را در دنیا و آخرت به ذلت و خواری دچار می کند، یادآور شد: خداوند انسان را عزیز با کرامت آفریده است، امام صادق (ع) فرمودند" خداوند به مومن اجازه نداده که خود را ذلیل کند"، امام باقر (ع) نیز فرمودند"چه بد است که مومن خود را به کاری عادت دهد که ذلتش را دربردارد"، در قرآن آمده است که خودتان را با دست خود به هلاکت نیندازید، بسیاری از علما و مراجع با توجه به این آیات و روایات مصرف دخانیات و مواد مخدر را تحریم کردند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید با استفاده از مبانی دینی گروه های مرجع را به جوانان معرفی کرد و گفت: گروه های مرجع و به اصطلاح جامعه شناسی دیگران مهم در جامعه ما تضعیف شده است و جوانان امروز با نبود دیگران مهم برای جامعه پذیری مواجه هستند.
وی تصریح کرد: خانواده، آموزش و پرورش و مراکز فرهنگی باید عادت های خوب و مثبت را جایگزین عادت های بد جوانان کنند و در روایات آمده است که نفس خود را به انجام کارهای نیک عادت دهید، تا شرافت و شخصیت یابید و ستایشگران شما افزایش یابد.
حجت الاسلام دکتر زاهدی پور اوقات فراغت را زمینه ساز گرایش جوانان به اعتیاد برشمرد و افزود: اسلام با فراغ بال مخالف است، زیرا بیکاری را منشا آفت و آسیب می داند، مراکز مذهبی باید فراغت از تحصیل نوجوانان و جوانان را به اشتغال تبدیل کنند و با یک سری برنامه های جذاب و دین محورانه عادت های خوب را در آنها ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: ما معتاد را می بینیم، اما مواد مخدر را نه، مشکل ما در کنترل و نظارت است، با ریشه اعتیاد یعنی قاچاقچی به نحو موثر و کاری برخورد نمی کنیم، به جای اقدامات پیشگیرانه معتادان را به عنوان مجرم و یا بیمار جمع آوری می کنیم، کنترل ما در جامعه پیشگیری محورانه نیست، برخورد محورانه است، به عبارت دیگر کنترل ما به جای سلامت محورانه بیمارمحورانه است.