حجت الاسلام زاهدی پور  اظهارکرد: جوامع امروزی ، جوامعی صنعتی یا به تعبیر بهتر ، جوامع فرا صنعتی هستند، از ویژگی های اصلی این گونه جامعه ها ، تولید انبوه و حتی بیش از حد نیاز است و صاحبان صنایع و سرمایه ، در یک زنجیره پایان ناپذیر ، تولید می کنند ، این درحالی است که چنین زنجیره ای ، در بازار مصرف وجود ندارد.
وی با اشاره به سطح تورم و ترویج مصرف گرایی افزود: با توجه به مکانیزه شدن ابزارهای تولید و نظارت ، مازاد اقتصادی نیز به شدت در حال افزایش است ، مازاد اقتصادی چنان افزایش می یابد که صاحبان سرمایه را به خرج های بی مورد و اضافی مانند تفریح های گران قیمت ، از جمله تفریح های ساحلی ، خرید ویلاها ، خودروها و ساختمانهای گران قیمت و پاداش به مدیران وادار می کند و این فرایند سطح تورم را بالا می برد و برترویج مصرف گرایی و رفاه طلبی تأثیر اساسی دارد.
امام جمعه ماهنشان گفت: اسلام بر استفاده از نعمت های الهی تأکید ورزیده است وحتی قوم یهود را به این دلیل که نعمت های الهی را خود سرانه بر خود حرام کرده اند ، توبیخ می کند ، ولی هرگونه اسراف و تبذیر را زشت و حرام می داند .
حجت الاسلام زاهدی پور اضافه کرد: نمی توان پذیرفت که در یک جامعه اسلامی ، افراد و گروه هایی  زیر خط فقر زندگی کنند و در تأمین نیازهای ضروری خود ناتوان باشند و گروه اندکی چنان سرمایه داشته باشند که ندانند آن را چگونه خرج کنند.
وی با اشاره به قانع بودن جامعه ایران ضمن بررسی های تاریخی و ورود دولت های استعماری برای افزایش تولیدات خود،  اظهارکرد: آنها با نقشه استعماری خود ، در رواج فرهنگ مصرف گرایی کوشیده اند ، وبا توجه به اینکه دولت های پیش از انقلاب در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری هایشان استقلال نداشتند ، دولت های غربی موفقیت بسیاری در زمینه فروش کالاهای خود در این کشور به دست آوردند.
امام جمعه ماهنشان خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ، فرهنگ مصرف گرایی تا حدی فراموش شد، ولی متأسفانه پس از پایان جنگ و پایان یافتن برخی مشکلات مادی ، افراد و گروه ها و حتی دولت ها به تبلیغ رفاه طلبی پرداختند.
حجت الاسلام زاهدی پور با اشاره به اینکه  امروزه در جامعه ما ، بیشترین و گران ترین مصرف ، ارزش دانسته می شود ، گفت: سیاست های نهاد ها هرچند هم قوی و با پشتوانه تحقیقاتی باشد ، ولی اگر فرهنگ صرفه جویی میان مردم به ویژه مسئولان که بودجه های کلان را در دست دارند ، اعمال نشود ، باز نتیجه کار رضایت بخش نخواهدبود.
وی تأکید کرد: صرفه جویی در نهاد های دولتی حتی در میزان اندک می تواند خانواده های بسیاری را از رفاه  نسبی برخوردارکند.
امام جمعه ماهنشان با اشاره به تأثیر  ورود کالاهای خارجی برفرهنگ ، اظهارکرد: فرهنگ مصرف گرایی افزون بر اینکه بر گرو های فقیر جامعه فشار فراوانی وارد می سازد ، موجب وابستگی جامعه نیز می شود، زیرا با ورود کالاهای خارجی به همراه فرهنگ آن جوامع ، هنجارهای جامعه وارد کننده را تضعیف می کند.
حجت الاسلام زاهدی پور اضافه کرد: بر همین اساس در جامعه ایران افرادی که لباس های خارجی با مدل های خاص می پوشند ، تلاش می کنند تمام پی آمد های این نوع پوشش مانند مد مو و رفتارها و گفتارهای دیگر  را نیز با آن هماهنگ کنند ، به طور معمول چنین افرادی پای بندی کمتری به آداب و ارزش های دینی و حتی ملی دارند .
وی افزود: از طرفی ، وابستگی به جوامع غیر هم سو در مسائل مادی موجب وابستگی در مسائل فرهنگی نیز می شود .

انتهای پیام /http://www.ojebidari.ir/