امام جمعه ماهنشان گفت : با توجه به فرهنگ دینی، جعرافیایی و نسل مردم ایران اسلامی، این کشور سابقه درخشانی در حوزه علمی و پژوهشی دارد.
حجت الاسلام حسین علی زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ظرفیتهای موجود کشور، نهادهای مربوطه باید بهای بیشتری به تحقیقات پژوهشی کشور بدهند.
وی از انجام تحقیقات پژوهشی به عنوان مهمترین گام علمی برای رسیدن به حقایق جامعه یاد و ابراز کرد: تحقیقات پژوهشی مجهولات انسانها را به معلومات تبدیل می کند.
حجت الاسلام زاهدی پور افزود: حرکت منطقی و اصولی انسان موقوف به پژوهشهای منطقی اوست و در این صورت مسیر رشد و کمال انسانها هموار می شود.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی بر لزوم توسعه پژوهش در جامعه علمی و مورد بررسی قرار دادن جایگاه آن در کشور تاکید و اظهار کرد: فرهنگ پژوهشی در کشور ایران ایجاب می کند که این تحقیقات نه تنها جامعه انسانی را از برخی آسیبهای اجتماعی نجات می دهد بلکه نوعی تکلیف دینی محسوب می شود.
وی با اشاره به این که ایران جامعه ای اسلامی، دینی و خدایی است، خاطرنشان کرد: انجام پژوهشهای سازنده می تواند انسان را برای نیل به مسیر درست زندگی، فکر و راه خدایی رهنمون سازد.
حجت الاسلام زاهدی پور تصریح کرد: توسعه علم و فناوری در کشور از ضروریات جامعه و نوعی تقدس محسوب می شود.
امام جمعه ماهنشان گفت: زمانی که نقطه عزیمت، مسیر حرکت و سرانجام کاری رنگ و بوی دینی داشته باشد عبادت تلقی می شود و فعالیتهای پژوهشی نیز بدین منوال است.
وی ادامه داد: تحقیقات پژوهشی در صورت سازگاری با چهارچوب های موجود علمی می تواند تکلیف دینی بوده و به مقصد نهایی برسد.
حجت الاسلام زاهدی پور افزود: ایران اسلامی داعیه رهبری جهان بشری دارد و در صورت انجام صحیح و کامل تحقیقات پژوهشی می تواند انقلاب اسلامی و رهبری را برای بشریت تعریف کند.
بنا به گفته این مسوول، انقلاب مردمی ایران الگوی مناسبی برای مبانی نظری علمی و تحقیقاتی است و موفقیتهای فراوان علمی امروز کشور نشانگر ظرفیتهای بالای علمی و تحقیقات صورت گرفته در علوم مختلف بویژه اجتماعی است.
وی عدم آشنایی و یا پایین بودن بودن اطلاعات پژوهشگران و محققان با علوم اسلامی و زمینه های فرهنگی ایران اسلامی را از مشکلات بارز بخش پژوهش کشور یاد کرد.
حجت الاسلام زاهدی پور ابراز کرد: با وجود اسلامی بودن کشور متاسفانه اطلاعات پژوهشگران در زمینه علوم اسلامی کمتر است و باید تلاش شود که در انجام پژوهشها، علوم اسلامی با علوم مختلف و تحقیقات توام باشد.
وی افزود: در شرایط امروزی فرهنگ پژوهشهای بنیادین و انجام تحقیقات در حوزه علوم انسانی، روانشناسی و جامعه شناسی بدلیل عدم حمایتهای مادی نهادهای علمی کم و ضعیف است.
امام جمعه ماهنشان نداشتن تخصص لازم بنیادین را از دیگر دلایل ضعف پژوهشهای بنیادین کشور برشمرد و بر افزایش اطلاعات و آگاهی پژوهشگران در حوزه علوم اسلامی توام با علوم اجتماعی تاکید کرد.
حجت الاسلام با اشاره به وجود ضعف در ساختارهای پژوهشی نهادهای علمی، عنوان کرد: متاسفانه نهادهای مرتبط کشور بهای چندانی برای تحقیقات علمی قائل نشده و بودجه خاصی را برای آن اختصاص نمی دهند.
وی مشکل سیاسی "بین المللی" رااز دیگر موانع فعلی تحقیقات پژوهشی کشور دانست و افزود: با توجه به قوانین این تحریم ها و محروم ماندن بسیاری از نتایج علمی نهادها، تحقیقات بومی فراوان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
امام جمعه ماهنشان با تاکید بر آشنایی متخصصین با آموزه های دینی، اصلاح بنیادین ساختارهای اداری و علمی، حمایت جدی مسوولان مرتبط در انجام تحقیقات پژوهشی تاکید کرد.
این مقام مسوول اظهار کرد: امور پژوهشی باید به دست متخصصان سپرده شود و آنها ضمن آشنا بودن با مسائل پژوهشی با روحیه پژوهشی خود به تحقیق بپردازند.