نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان اقامه شد.امام جمعه ماهنشان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی راه تقوا را راه عزت دانستند و گفتند: مساله تقوا آن قدر عظیم و مهم است که نماز جمعه که یکی از مهمترین عبادتهای الهی است و خداوند متعال درباره این نماز عظیم می فرمایید وقتی که اذان نماز جمعه را شنیدید تمام کارهای اجتماعی خود از قبیل تجارت و مانند این را ترک کنید و با سرعت در نماز جمعه حاضر شوید رکن اصلی هر دو خطبه این نماز عبارت است از تقوای الهی. یعنی خداوند ما را در هر هفته در یک مکان عبادی سیاسی جمع می کند تا در آنجا همدیگر را به تقوای الهی دعوت کنیم اصل اساسی این است که انسان فی نفسه در ضرر و زیان است" وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ تمام انسانها در زیان و خسران هستند إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر" و عرض کردیم که تقوا بخشهای مهمی دارد. بحث ما در مورد تشکیل خانوده و در ارتباط با ازدواج و اهمیت آن است که مطالبی عرض شد و مساله مهم دیگر در مورد ازدواج که اسلام نظر مهمی درباره آن  دارد مساله مهریه و جهیزیه است قرآن می فرماید" وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً" می فرماید آقایان صداق و مهریه خانمها را پرداخت کنند اصل اساسی در مورد مهریه وجوب پرداخت است، یک امر مستحبی نیست و این که در قرار دادها به یگدیگر می گوئیم که کی داده کی گرفته در حقیقت این جای مصیبت است اگر اینگونه بگوییم معلوم می شود که جامعه ما در این مورد هم از دستور خداوند و هم دستورپیامبر و ائمه اطهار که باز دستور خداوند است چقدر دور هستند. صریحا هم قرآن و هم پیغمبر و امام می فرمایند واجب است. جالب این است که در خیلی جاها این دین و بدهی اولویت دارد حتی در روایات کسی که در ذهنش این است که مهریه زن را پرداخت نکند به زناکار تشبیه شده است و جالبتر این که خداوند از واژه "صداق" استفاده کرده و فرموده "صدقاتهن" یعنی پرداخت مهریه نشانه صداقت گفتار یک فرد است، صداقت انسان در اعلام وفا نسبت به همسر است پس اینکه ما می گوئیم کی داده کی گرفته این حرف باطل است و جای تاسف دارد که ما چرا این حرف را می زنیم قرآن صریحا دستور پرداخت داده و ما می گوئیم کی داده کی گرفته. نکته مهم این که اگر کسی بمیرد و مثلا پنجاه میلیون ما ترک و دارایی او باشد و مثلا سی میلیون مهریه زنش باشد اول باید سی میلیون مهریه را بدهند و اگر چیزی ماند نوبت به بقیه بدهی می رسد و حالا اگر کسی فقط بیست میلیون دارای اوست و بیست میلیون هم مهریه زنش، بیست میلیون بعنوان مهریه داده می شود و بقیه دیون بر گردنش می ماند پس پرداخت مهریه زن واجب است و نسبت به سایر بدهیها اولویت دارد.نکته مهم دیگر در مورد مهریه آسان گیری مهریه است یک نفر که پانصد یا هزار تا سکه بر گردن می گیرد در حالی که حتی هزار تا هزار تومانی یا ده هزار تومانی در جیبش نیست این باطل است چرا که یکی از معاملاتی که باطل است معامله سفهی است و معامله سفیهانه باطل است البته زن مورد معامله نیست ولی این مال مورد معامله است لذا می گویند این ماشینی که صد میلیون پولش است و حالا حتی یک میلیون هم ندارد اگر معامله کند معامله سفیهانه است و باطل و فقها این گونه معاملات سفیهانه را باطل می دانند. در مورد مهریه هم بعضی از آقایان مراجع صریحا اظهار نظر کرده اند ازجمله آیة الله مکارم شیرازی که می فرمایند: مهریه هایی که خارج از توان فرد قرار داد بسته می شود باطل است و شرعا تبدیل به مهر المثل می شوند حدودا مهر المثل عاقلانه و متعارف چیست مثلا پنجاه تا سکه را می توان پرداخت کرد می فرمایند اگر هزار تا هم باشد بر می گردد به پنجاه تا سکه چون معامله سفهی است و معامله سفیهانه هم باطل است این قدر مهریه زیاد اثرات منفی دارد و از طرفی در روایات می فرمایند مهریه زیاد کینه و عداوت می آورد ببینید از زمانی که جامعه مرفه شده آیا زندگی ها گرمتر و عاطفتر ومهربانانه تر شده یا اینکه همه به فکر اقتصاد و تجارت است و مهریه هم تبدیل شده به راس المال و سرمایه برای تجارت یعنی آن چیزی که خداوند فرموده که چیزی به زن بدهید که بداند شما به او محبت دارید (صداق) تبدیل شد به عامل کینه و کدورت جالب این است وقتی که مهریه را زیاد می نویسند یکی از دلیل های افراد ساده لوح که جزئی نگر هستند می گویند اگر مرد ببیند مهریه زیاد است خودش را جمع و جور می کند نه اینگونه نیست زیرا در این چند سال چون مهریه ها زیاد شده باید طلاقها کم می شد در حالی که  از جمله در تهران که بالاترین مهریه را دارد بیشترترین طلاقها نیز در تهران است که حدودا از هر صد ازدواج چهارده تا منجر به طلاق می شود یعنی چهارده در صد ازدواجها در تهران منجر به طلاق می شود و برعکس در تلویزیون یک برنامه ای از یک روستایی نشان می داد که هنوزهم مهریه در آنجا چهارصد هزار یا پانصد هزار تومان بود ولی آمار طلاق در آنجا صفر بود مصاحبه ای که با افراد آنجا داشتند می گفتند ما سراغ نداریم که اینجا طلاقی رخ داده باشد پس مهریه بالا اگر عامل افزایش تعلق خاطر به زندگی می شد باید آمار طلاق سیر نزولی پیدا می کرد در حالی که بر عکس است البته مهریه بالا یکی یکی از عوامل طلاق است وقتی دیگر جانها به لب رسید به هر نوعی که شد خودش را خلاص خواهد کرد اتفاقا چون زیاد است کی داده کی گرفته چون توان این را ندارند شخصی که یک سکه را نمی تواند از بازار بگیرد چگونه می تواند هزار سکه را بدهد حتی اگر هر سال یک سکه بخرد هزار سال طول می کشد پس اگر کی داده کی گرفته چون توان این را ندارند.حضرت شعیب پیامبر خدا که حضرت موسی به دخترانش کمک کرد که آورده بودند گوسفندانشان را آب بدهند اما افراد قلدرجمع بودند واینها نمی توانستند کار خود را انجام دهند حضرت موسی پرسید که چرا ایستاده اید گفتند می خواهیم خلوت شود تا گوسفندان را آب دهیم بالاخره رفتند خانه و حضرت موسی گفت من جلوتر از شما می روم و هر وقت راه را اشتباهی رفتم به من نشان دهید اینجا یک نکته است که این همه تاکید می شود زنان بدون ضرورت شرعی در کوچه و خیابان نباشند حضرت موسی در حالی که یک نفر بود گفت شما پشت سر من بیایید تا من اندام شما را از روی حجاب هم نبینم رفتند منزل حضرت شعیب گفت یکی از این دختران را به عنوان همسربرای خود انتخاب کن "أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ می خواهم یکی از این دختران را به تو بدهم چون ایمان موسی را دید مهریه اش چه بود؟عَلى‏ أَنْ تَأْجُرَنی‏ ثَمانِیَ حِجَجٍ هشت سال بر من چوپانی کنی کمترین را در نظر بگیر زندگیش هم آنجا بود حالا اگر خواستی اضافه کنی و ده سال هم شد اشکال ندارد خرج و مخارج و زندگیش هم آنجاست. نکته مهم اینکه می گوید من کمتر را  در نظر می گیرم حالا اگر خواستی اضافه کنی مختار هستی فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ و نکته دیگر که دارد خارج از توان هم نبود وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ موسی نمی خواهم به تو سخت بگیرم سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحینَ مرا از انسانهای صالح می بینی.و اما در ارتباط با مهریه زیاد یک حدیث دیگر هم عرض کنم و آن اینکه چند چیز در زنان شوم معرفی شده است از جمله آن که می فرماید" فَأَمَّا شُؤْمُ الْمَرْأَةِ فَکَثْرَةُ مَهْرِهَا وَ عُقُوقُ زَوْجِهَا" کدام زن شوم است؟ زنی که مهریه اش زیاد باشد شوم است و زنی که در برابر همسر عاق شود. اما ما علنا خودمان می خواهیم شوم معرفی شویم. مثلا در بله و برون می گویند چون مهریه عروس قبلی من مهریه اش پانصد تاست این هم باید اینگونه شود آن شوم است این چرا‌‌‌ شوم شود صریحا می فرماید و ما در مقابل قرآن تفسیر می کنیم کی می خواهد بده و کی می خواهد بگیره معلوم است که یک جوان توان پرداخت ندارد مگراستثنائاً و از طرفی هم رسمهای شوم گذاشته می شود. حضرت زهرا سلام الله علیها که لولا فاطمه لما خلقتهما بهانه خلقت افلاک فاطمه زهرا سلام الله علیها است که مهریه اش پانصد درهم است که در زمان نزدیک که محاسبه کرده بودند حدودا سه میلیون تومان می شد حالا فرض کنید که مهریه حضرت زهرا در این زمان پنج میلیون شود پنچ میلیون کجا و پانصد تا هزار تا دو هزار تا سه هزار تا سکه کجا! به اندازه تاریخ تولد سکه قرار دادن کجا! من اگر از پانصد تا هزار تا مهریه دخترم کم باشد شخیصیتم کم میشود چرا؟ چون من و دخترم به گونه ای پرورش یافته ایم که هیچ شخصیتی نداریم به جزء سکه طلا من آن قدر پست و بی ارزشم که به من سکه طلا شخصیت می دهد اما چون به سکه های طلا ازرش دهنده حضرت زهراست لذا اینها برایش ارزش ندارد و کسی که در راه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست اینها برایش ارزش ندارد چون زندگیش به گونه ای است که سکه ها فدای اوست و زندگی حضرت زهرا اینگونه بود و من عرض کرده ام دختران ما نمی توانند حضرت زهرا شوند و آقایان نمی توانند علی شوند اما آقایان می توانند قنبر شوند و خانمها فضه زهرا که عرض کردم در راه ورودی کوفه دعا کرد که انزل علینا مائدة من السماء قنوتش تمام نشده غذای آسمانی برای اسرای اهل بیت نازل شد خانم زینب دعا نکرد آقا امام سجاد دعا نکرد دعا کننده کنیز زهرا فضه بود که در برابر خداوند مستجاب الدعوه است پس این مهریه هایی که قرار داده می شود بر اساس سیره حضرت زهرا و حضرت علی نیست. جهیزیه حضرت زهرا عبارت بود از یک پیراهن یک روسری بزرگ دو تا تشک و یک تخت خواب که از لیف خرماست و چهار تا بالش یک حصیر و یک آسیاب یک کاسه مسی ویک تشت لباسشویی و یک کاسه شیر و یک ظرف آب خوری و یک پرده و یک آفتابه و یک پوست گوسفند بجای فرش و دو کوزه سفالی و یک عبا و جالب این است که یک روز سلمان آمد و دید پوستی که بجای فرش استفاده می کردند روی آن بر حیوان غذا ریخته اند این در حقیقت جهیزیه یک خانوده پاکی است که ملائک بر وجودشان افتخار می کنند انشالله زندگیهایمان آرام شود با آرامش علوی، آرامش فاطمی همانطور که قرآن می فرماید" وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها" شما را خداوند زوج زوج آفرید، زن و شوهر خلق کرد در کنار هم آرامش داشته باشید. عزیزان بیایید تلاش کنیم این ازدواجها آرامش ما را سلب نکند، ازدواجهای امروزی آرام بخش نیستند اضطراب بخش و آشوب بخش هستند بخاطر اینکه از سیره ائمه اطهار و فاطمه زهرا دور شده ایم انشاالله هم مهریه ها و هم جهیزیه ها مطابق دستور الهی باشند.
خطبه دوم
امام جمعه ماهنشان در خطبه دوم نماز به ویژگیهای یک نماینده مجلس اشاره کردند و گفتند نماینده باید با مبانی نظام آشنا شود مبانی دینی آشنا شود آنچه که برادرانه عرض می کنم آن است که در مورد نماینده تحقیق کنیم این که دیگران رای می دهند کاری نداریم ما باید بدنبال خیر الموجودین برویم و او را پیدا کنیم و به ویژگیهای که دارد نمره دهیم البته تعهد حاکم بر سایر ویژگیهاست، تعهد به نظام و ولایت پذیری. حکم ولی فقیه نباید حتی یک دقیقه روی زمین بماند سمعا و طاعتا انشالله اینگونه نماینده ای شناسایی کنیم .