حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان ماهنشان امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان حضور یافته و سخنرانی کردند. 

متن سخنرانی   

ارتباط علم وفرهنگ مقوله­ای مهم در فرهنگ سازی به شمار می­رود.در عرصه فرهنگ حدیثی نورانی از حضرت رسول اکرم(ص) داریم که می­فرماید: طلب العلم فریضه علی کل مسلم. این حدیث بیانگرفضیلت و ارزش علم می­باشد که زنان و مردان را تشویق به آموختن علم می­کند. برخی کلمه مسلمه را به این حدیث اضافه نموده­اند که بعدها وارد برخی کتب روایی شده و این به دلیل عدم آشنایی با ادبیات عرب و مبانی حدیث بوده است. در ادبیات عرب وقتی اسم نکره مذکری استعمال می­شود به شرطی که اسم عمومی یا خاص برای جنس مذکر نباشد معنای عام را افاده می­کند. این حدیث هر زن و مرد مسلمانی را تشویق به مسلح شدن به سلاح علم می­نماید. دیدگاه اسلام نسبت به این فریضه کاملاً متفاوت از دیدگاه سکولار و ضد دینی می­باشد. تفاوت در این است که اصولاً علم حقیقی نزد خداوند متعال است در عین حال علم خداوند ذاتی بوده و علم انسان عارضی می­باشد.منظور از ذاتی بودن علم این است که هیچ زمانی نبوده که خداوند عالم نباشد، و یا در علمش کاستی یا فزونی به وجود آید. او تغییر ناپذیر است. کمال التوحید نفی الصفات عنه. او مبری از تغییر و تحول است. وقتی می­گوییم علم یا قدرت خدا، نمی­توانیم بخشی از خدا را علم و بخشی دیگر را قدرت تصور کنیم. او از هر جهتی که علم است از همان جهت هم قدرت مطلق می­باشد. با این دیدگاه العلم نورٌ
بسیاری از علوم که در پندار ما علم محسوب می­شود در واقع عین جهالت است. علمی که ما را به خداوند نزدیک نکند در حقیقت چگونه می­تواند علم باشد متاسفانه برخی در راستایه تحصیلات خودهر چه بیشتر به تحصیلات خود ادامه می دهند دچار سستی عقیده شده و یا در تبیین مسائل دینی از دیدگاه­های سکولاری پیروی می­کنند. و گمان می­برند روانشناسی یا جامعه شناسی قرآنی دینی با هم نمی­سازد. ریشه مشکل در تعریف و نگاهی است که مبانی سکولار نسبت به علم دارند. در این دیدگاهها دامنه علم بسیار محدود بوده و صرفاً حساسیت را در بر می­گیرد و این همان اسارت انسان در جنبه حیوانی اوست. این در حالی است که علم مطلق نزد خداوند بوده و بدونم اتصال به این منبع، رسیدن به علم نیز محال خواهد بود. را اتصال نیز راه وحی است و از این روست که رسیدن به علم بدون بهره مندی از قران و اهل بیت امکان پذیر نخواهد بود. ما به عنوان سنگربانان علم باید با روش­های صحیح و درست به دانش آموزان علوم اسلامی را تبیین نماییم. باید  از روشهای که ضد تربیت محسوب میشوند پرهیز کرده و با روشن ساختن مبناها مانع انحراف آنها شویم. و این زمانی امکان پذیر است که دانش آموختگان آموزشهای مبنایی داشته باشند. اگر در برابر دستورهای قرآن و دین چرا آوردیم، فرهنگ دینی ما دچار خدشه و سستی شده است. الگوی دینی ما وجود نازنین حضرت علی(ع) است که هیچ وقت در برابر دستورات الهی کوچکترین سستی از خود نشان نداده و همیشه تسلیم محض دستورات خداوند بود. اذهانی که در برابر اوامر الهی با چون و چرا از خود مقاومت نشان میدهند باید مبنای فکری خود را تقویت کرده تا زمانیکه این امر اتفاق نیفتاده از رفتن به سراغ بنا باید خوداری کنند اگر مبنا محکم شد بسیار از انحرافاتی که در مرحله بنا پیش می آید منتفی خواهند شد.

ما فرهنگی ها مبنی را باید بسازیم .