خودم و شما خواهران و برادران را به تقوای الهی و راه خداوند دعوت می­کنم. تا اینکه که به دنبال آن رستگاری و عنایت خداوند شامل حال ما شود و جامعه را براساس تقوا شکل پیداکند.همچنانکه آقا رسول الله(ص) فرمود:   (کم من العمل به تقوا الشد احتمالاً من کمل العمل به النصر) تصمیم و عمل به تقوا از سایر موارد بیشتر باشد.چرا؟ (وان هو لایعمل العمل به تقوا)به خاطر این که شرط قبولی هر عملی و شرط ثبت عمل در پرونده هر انسان عبارت است از تقوا؛ هرکارخیر و صالحی و هر عملی که انجام می­دهیم شرط پذیرش آن در محضر خداوند متعال عبارت است از تقوا .
همچنان که خداوند متعال در قرآن می­فرماید :(انما یتقبل الله من المتقین) هر عمل با تقوایی در محضر خداوند مورد قبول می­شود، در هفته های گذشته در مورد مباحث اخلاق به عنوان سبک زندگی مطالبی عرض شود.
از امام صادق(ع) نقل شده است که از ایشان پرسیدن آیه شریفه(لیبلوکم احسن عملا) خداوند شما ها را امتحان می­کند تا بداند عمل کدامتان خوب است و عملی مورد قبول واقع شود.آقا امام صادق می­فرماید که در این امتحان احسن عمل چیست؟ بهترین عمل و رفتار د رمحضرخداوند عبارت است از اخلاص عملی که خالصاً به وجه الله باشد عملی که برای خداوند و هیچ گونه ریا ونا خالصی در آن نباشد، اما در مورد نکته مهم و اساسی که وجود دارد این است که سعی شود شخصیت بر انسان براساس اخلاص شکل گیرد قرآن عظیم می­فرماید:(قل کلا یعمل لا شاکله) آیه 84 سوره اسراء شخصیت انسان هر گونه شکل پیدا کند اعمالش هم همانگونه پیدا می کند وهمان اعمال هم از او صادر می­شود و اخلاق زمانی اخلاق است که انسان بدون فکر وقتی که ریا است یعنی اینکه هنوز شخصیت من، شخصیت مخلص نشده است، شخصیت مبتنی بر اخلاق شکل پیدا نکرده است شخصیتی که اخلاقی شود، در هفته های گذشته عرض کردم زمانی اخلاق ، اخلاق است که برای من شخصیت باشد که اعماب خوب را انجام ندهم و آن را ترک کنم و اعمال زشت را انجام دهم و یا اعمال خوب را با ریا انجام دهم در این صورت اعمال من به درد نمی خورد وخَُلق این نیست ، خُلق این است که اصلاً انسان آنقدر برایش کارهای اخلاقی ملکه شود که حتی بعضی ها درخواب هم حرف غلط و عمل غلط انجام نمی دهد. معنای اخلاق به این اندازه است
و شخصیت الهی باشد (کلام یعمل شاکله) شخصیت اخلاقی را بر جامعه شکل دهیم جامعه­ای که اسلامی و دینی است وقتی که در درون انسان و جامعه این چنین شدبا خداوند می­تواند خالصانه حرف بزند. مالک ابن انس از علمای اهل سنت است که 1سال با امام صادق (ع) به مکه مشرف شدند دیدم این آقا می خواهند احرام ببندند ولبیک بگویند ولی بعغض اجازه نمی­دهد و این عمل چند بار تکرار شد و من بعد عرض کردم ابن رسول الله شما باید لبیک را بگویید می­دانم، ولی در محضر خداوند خجالت می­کشم و خوف دارم که من لبیک بگویم و خداوند بگوید لا لبیک خدایا من به تو روی آوردم وخداوند بگوید من از توروی بگرداندم واین نشان می دهد که شخصیت باید مخلصانه شکل پیدا کند ومبتنی بر اخلاص والی بودن باشد ودر این صورت است که انسان حتی در عبادت هم حیا می کند، شخصیتی مانند امام صادق (ع) حتی در عبادت می­خواهد خداوند را صدا بزند حیا می کند اما بعضی ها هم پیدا می شوند که در محضرخداوند با کمال بی حیایی گناه انجام می­دهند و نمازشان را ترک می­کنند، انسانی که مخلص نبود هرکاری را انجام می دهد وحیا هم نمی­کند . ومی شود ماجرای شخصی که امیر مؤمنان(ع) را در خواب می بیند و می­گوید در خواب دیدم که امیر مؤمنان(ع) ومن، می خواهیم از یک پلی عبور کنیم و واز این پل باید یک نفر عبورمی کرد و من از ایشان جلو تر رفتم و ایشان بعد از من آمدند از من پرسیدند که امیرمؤمنان(ع) به تو چه گفتند؟ نقل می­کند که ایشان در خواب به من سلام کردند واین مصداق آن آیه شریفه است که بیان می کند (اذ کاتب هم الجاهل کانو سلاما) بی حیایی را انجام داده است وهنوز هم نمی فهمد که چه اتفاقی افتاده است ومسئله ولایت این است که انسان کاملاً خودش را مطیع مولا بداند. ولایت الهی واولیاء الهی که خداوند به عنوان ولی تعیین کرده است.

خطبه دوم

خودم و شما خواهران و برادران را به تقوای الهی که راه خدا و راه تقوا و بهتریت توشه است دعوت می­کنم. امیر مؤمنان (ع) فرمود: ( اعتصمو به حبل الله وان الله حبل وستیلا) پناه ببرید به تقوای الهی به خاطر اینکه دستگیره استوار و پناهگاهی بلند و محکم (حبلا وسیقا حرفته ومعرفه وسیقه ) در مسیر تقوای الهی با ثبات قدم حرکت کنیم جامعه در این صورت آماده می­شود .امیرمؤمنان(ع) می فرماید: شرط تقوا محبت دنیا واستفاده ازدنیا به عنوان ابزار بسیار متفاوت است از چیزی که من عاشق دنیا باشم .(حب الدنیا راس کل خطیعتها) محبت به دنیا رأس کل گناهان است . هر جایی که دیدیم که به فساد کشیده شدیم اول برای خودمان قاضی باشیم و بعد در هر جایی هرمسئولی یا هر شهروندایرانی به فساد کشیده شد و حرص و گناه به او روی آورد بدانید که حب دنیاست که او را به آن جهت کشانده است .
لذا امیر مرمنان(ع) فرمودند: حب دنیا وتقوا دریک جا جمع نمی شود انسانی که به دنیا محبت دارد نمی تواند با تقوا باشدفرمودند: (حرام الا کل قلب متولهم به دنیا ان تسکنهم به تقوا) حرام است بر قلبی که دوستدار دنیا است که درآن تقوا جایگزین شود واین قلبی که دوستداردنیاست نمی تواند درآن محبت الهی به معنای حقیقی وجود داشته باشد و معنای حقیقی تقوا محبت است.
امام صادق(ع) فرمود:(حب الدین الحب ) آیا محبت و دوستی خداوند است و حالا اگر محبت خداوند وجود دارد باید به جای این محبت دنیاست، محبت خداوند وجود داشته باشد و دوستی اهل بیت و رسول الله باشد تا اینکه ما بتوانیم تقوای واقعی را رعایت کنیم.

مناسبتها:

10خرداد 2شعبان روز بدون دخانیات مثلاً اگر به یک نفری بگویند در هر ماه 15هزار تومان به یک مسجدیا هرکار خیری ، مسجد در راس هرکار خیری قابل مقایسه با کار های خیر دیگر نیست.مسجد یک بنای خیری است که خداوند متعال صریحا اعلام کرده است وکارهای خیر را هم انسانهای فاسق هم میتوانند انجام دهند اما کار خیری که منحصر به ایمان است (انما یعمرو مساجد الله من آمن بالله) فقط آنهایی توفیق پیدا می کنند که مساجر را آباد کنند که ایمان داشته باشند انسانهای بی ایمان توفیق پیدا نمیکنند درآابادانی مساجد توفیق پیدا کنند.
عرض می­کردم اگر به یک نفر بگوییند در هر ماه 15هزار تومان به یک مسجد کمک کن می گوید ندارم، اما این چنین آدمهایی تنها ماهی 30ال40هزار تومان به دخانیات پول می­دهند و دو کار حرام انجام می­دهد 1-آلوده کردن محیط زیست 2- آلوده کردن وجود جسمانی خود وعادت دادن نفس به کارهای حرام که خودش مقدمه برای کار های حرام دیگر است.
لذا انسانی که کار حرام انجام می دهد کار حرام بعدی را راحت تر انجام می دهد .انسانی وقتی که گناهی را انجام می­دهد شیطان خوشحال می شود و می­گوید می تواند گناه بعدی را راحتتر انجام دهد .صدمه و زیان به دیگران انسانی که سیگار می­کشد به دیگران خیانت می کند حیف ومیل کردن اموال ، انسان حق ندارد مال خود را از بین ببرد خداوند اموال را به ما امانت داده است ، وقتی می­گویم زکات و یا کمک به مسجد می­گویند پول نداریم ولی برای سیگار کشیدن پول هست بعضی از علما به عینه کشیدن سیگار را حرام دانسته اند مثل آیت الله مکارم شیرازی.
11
خرداد 3شعبان ولادت امام حسین وروز پاسدار: این ولادت را محضر امام زمان(ع) و ولی امر مسلمین و همه آزادگان جهان وعلی الخصوص پاسداران عزیز تبریک عرض می­کنم ان شاالله به معنای واقعی هم چنان که سید الشهدا جان خود خود را فدا کرد تا دین زنده بماند بعضی ها فکر می­کنند انسان باید وقتی بیکار هست نسبت به محضر خداوند برود پس نتیجه این است که بیکار ترین فرد امام حسین(ع) بود وقتی که در مراسمات مذهبی، جشنهای مذهبی حضور پیدا نمی کنیم ومی گوییم که کار داریم دین اصل است ودنیا فرع، زمین کشاورزی آن زمان مبارک است که من را از نمازخواندن باز ندارد وگرنه شوم است کارکشاورزی من را از این دنیا دور نکند و گرنه قطعاً نامبارک است .
4
شعبان ولادت قمر بنی هاشم روز جانباز را تبریک عرض می­کنم.امام صادق(ع)(کان عمو العباس محافظ البصیره ) چشمهای عمویم عباس روشن بود آیا این چشمها نابینا می­شود اصل نابینایی چشم دل است واصل بینایی هم چشم دل است. عمو عباس بصیرت داشت انسانی که بصیرت نداشته باشد نمی تواند در این راه برود.
سالروز بازگشت آزاده عزیز مرحوم حجت الااسلام والمسلمین ابوترابی شخصیتی که واقعا در اردوگاه عراقی ها انقلاب وتحولی دیگر ایجاد کرده بود آزادگان، جوانان، بزرگان زندگی این عزیز را مطالعه کنید درزندان نوعی اقدام می کند که ماموران عراقی درآخر نمی دانند باید چه کاری انجام دهند وجود این روحانیت مخلص نتیجه اش این شود که یکسری آزاده هایی که با آن عزیز حشر ونشر داشتند یک سروگردن از دیگران بالاتر هستند حتی بعد از آزادی. 5 شعبان ولادت امام سجاد را هم تبریک عرض می­کنم .
14
خرداد 6شعبان : ارتحال امام راحل بنیانگذار این نظام مقدس وعزیز خداوند متعال روحش شاد. یک امانت گرانبها بر جای گذاشت عزتی که به ایران اسلامی در برابر ذلت موجود در زمان طاغوت 2500شاهنشاهی ازرأس تا انتها آزادگی که به ارمغان آورد. و امروزه الگو بودن ایران اسلامی برای کشورهای که در برابر آمریکا قد علم کرده اند در این روز از ایران اسلامی الگو برداری می کنند ویکسری مشکلاتی هم هست بر می­گردد به مسائل فرهنگی ما مردم ما 2500سال طاغوتی زندگی کرده اند و باقیمانده آنها هنوز موجود است و ما مدافع اختلاس هستیم و فرهنگ ما فرهنگ اختلاس است بهترین رئیس اداره آن است که به کارمند ش نگوید خوب کار کن و توبیخ نکند و این رئیس اداره نجیب است چون کارمندش را به خاطر کم کاری توبیخ نمی­کند در فرهنگ ما ایرانی ها این رئیس نجیب است و رئیس نا نجیب رئیسی است که کارمندش را به خاطر کم کاری و دیر آمدن وزود رفتن توبیخ می­کند.پس ما مشکل آفرین هستیم ما پارتی بازی اداری را خودمان می­خواهیم منتها می­گویم برای خودمان باشد. ما باید فرهنگمان را اصلاح کنیم کارمندی که کم کاری می کند و کارگری که در سرزمین کشاورزی و یا ساختمانی کوتاهی می­کند این انسان مختلص است و وقتی که تذکر داده میشود ناراحت می شوند فرهنگ ما فرهنگ ما اختلاس است کسی که قرارداد می بیندد با 200هزار تومان 8ساعت کار کند واگر کمتر از 8ساعت کار کند اختلاس کرده است چون به زور با او قرار داد بسته نشده است و خود اوراضی بوده است.
امام راحل تا حد بسیار زیادی فرهنگ جامعه را اصلاح کرد امام اول تئوری انقلاب وتئوری حکومت را بر اساس ولایت را تدوین می کند چیزی که در غرب وکل عالم بی نظیر است . انقلابی که در غرب وبلوک شرق اتفاق افتاده است اولاً همه آنها محکوم به شکست بودند اما امام عملیاتی این نظریه انجام داد البته نگاه کلان انسانهای خرد بین وریز بین وانسانهای که به دنبال ضعف می گردند نقاط قوت را نمی بینند ود نگاه کلان بالاترین معیار ونشانه این انقلاب این است که دنیای غرب واستکبار با این نظام وانقلاب دشمن هستند، آیا موفقیتی کمتر از این که اگر موفق نیست غرب بگوید حکومت منفعل وضعیف مگرکشوری که ضعیف است می تواند در بابر چندین کشور قدرتمند ایستادگی کند؟ واین نشان از این است که نظام وحکومت قدرتمند است البته چون دشمنان ما زیاد است سعی می کنند نقاط ضعف ما را بزرگ نشان دهند .
وما باید شاکر خداوند باشیم که رهبری مانند مقام معظم رهبری داریم شخصی نقل می کند شنیدم که حضرت آقا به منزل آیت الله بها الدینی رفته بودم ومن هم رفتم واین موضوع را از آیت الله بها الدینی پرسیدم وایشان فرمودند: دیروز چند دقیقه ای خورشید در این منزل طلوع کرد ورفت واین خورشید دارای خیرات وبرکات بسیار است وتعبیری ایت الله در مورد رهبر معظم انقلاب می نویسند ایشان هیچ گونه بهانه دنیوی ندارد ومی گویند انتصاب شما را به مقام ولایت تبریک عرض می کنم وبرای ایشان چها صفخه نامه می نویسند وباید خداوند را شاکر باشیم که چنین رهبری بی نظیر راداریم وتحلیل گران جهان می نویسند اگر رهبری امام راحل جهانی است رهبری مقام معظم رهبری هم جهانی است واهل سنت ما در اصل کار های خود را بر اساس رهنمود های رهبری انجام می دهند وتوصیه ای داریم مخصوصاً مسئولین ومردم در مورد اقتصاد مقاومتی پشتیبان رهبری باشند ورهنمودهای ایشان را انجام دهند.