نماز جمعه این هفته شهرستان ماهنشان به امامت حجت الاسلام و المسلمین زاهدی پور امام جمعه شهرستان اقامه شد.

مشروح خطبه اول

خطبه اول 22/01/93

امیرمؤمنان در نهج البلاغه می فرماید (وانی اوحذرکم الدنیا ) ازدنیا شما را می­ترسانم خیلی هنر است انسان در دنیا زندگی کند وبا کره زمین بچرخد واما خودش را از دنیا دور بداند نعمتهای دنیا خوب هستند واز بعضی نعمتهای ضروری باید استفاده شود اما دنیا با همه زیبایی برای چه آفریده شده است؟به خاطر اینکه دنیا محل امتحان است(الیوم یوم العمل)روز عمل است چه کسی به این زیبای ها وآرایشهایی که دنیا به خودش داده است وآن را تشبیه می کنند به یک عجوزه آرایش کرده پس باطن دنیا عجوزه است مثل بعضی انسانها یاانسان نماهایی که درعالم سیاست وتلویزیون وجود دارند ویا مونثاتی که در تلویزیون می بینید با آن وضعی که دارند شاید یک نفر آنها را بدون آرایش ببیند شاید حتی وزیر خارجه ماهم از ترس پا به فرار بگذارد، دنیا این چنین چیزی است.
منتهی انسان هنرمند کسی است که دنیا را بدون آرایش تصور کند و دنیا را بدون آرایش ببیند چگونه می شود این عجوزه فرطوت بدون زیبایی انسان را از راه به در می کند،(یحذرکم الدنیا) از دنیا بترسید امیرمؤمنان، امیر علم بیان ، تقوا وایمان می فرماید: ( انها حلوتُ خضره) ظاهراً طراوت دارد.
(حبت به شهوات)با شهوتها پیچیده شده است (حلوت خضراء)سرسبز وبا طراوت وشیرین، واگر شیرین نباشدکه نمی تواند انسان را فریب دهد خداوندآنچنان آفریده است تا آن کسانی که در زمان 70الی 80 سال عمری که می کنندفریب دنیا را نمی خورند و امااز یک عمر تمام نشدنی از پاداشها بهره مند می شود، فریب دنیا را نخوردند هنر است همچنان که یک نفر دریک عمرکوتاهی دردنیا فریب خورده است همه اش 60الی 70سال گناه کرده است اما 60هزار سال 70هزار سال 700هزار سال نه! تمام نشدنی در جهنم خواهد ماند، دو طرف موضوع  را ببینید.
نتیجه، نتیجه ای تقریباً شبیه به تکوین است، حالا مثالهایی قبلاً عرض شده است.(وتحببت بل عاجله)با لذتهای زود گذر خودش را محبوب قرار می دهدمانند آن جوانی که که در دانشگاه دختر خانمی را می بیند ومی گوید این محبوب، معشوق وزندگی من است اما بعد از اینکه زندگی را شروع کردند زندگی بعد از زندگی جدی می شودتا زمانی انسان عاشق می شود وهنوززندگی شروع نشده زندگی فیلمی بیش نیست تلخی فیلم هم برای من وشما که به آن نگاه می کنیم شیرین است برای کسی که به فیلم تلخی فیلم چندان تلخ نیست چون نقشی ایفا نمی کند.
 اما وقتی که زندگی شروع شود فیلم هم تمام می شود دیگر انسان تماشاچی نیست هنر پیشه است ونقش ایفا می کند ومعلوم می شود که این خانم وآقا هیچ تفاهمی باهم ندارند بعد پدر ومادر که دوره وتجربه دیده اند می گویند که شما نمی فهمید چون عاشق نشده اید واین رانمی داند که این عشق نیست بلکه هوسی که است که دست و پا ومغزش راآن بسته  شده است. که فرمود: (حب شی یعمی ویسع)انسانی که عاشق شد وعقلانیت را کنارگذاشت عشق بدون عقلانیت شد انسان کر وکور می شود وهرکسی هر حرفی به او بگوید آن را نمی تواند قبول کند ودیگران را دیوانه می داند ( ولا قطع القلیل) با مطاع کم دنیا انسان را فریب می دهدوبا آرزوهای دور و دراز انسان را فریب می دهد(فذینت بل غرور) ( کل نفسه ذایقت الموت وماالحیاه الدنیا الا مطاع الغرور) خداوندی که این دنیا را آفریده است می فرماید: دنیا مطاع وکالای فرعی است، غرور نه به آن معنایی که ما در فارسی یا ترکی استفاده می کنیم، غرور یعنی فریب، یعنی دنیا کالای فریب است، حالا چه کسی زرنگ است(فمن زبده النارو الدخل الجنه فقدها ومن حیات الدنیا الامطاع) انسانی که درپرتگاه است وبروی یک تخته سنگ ایستاده است، اگرکوهنوردی یک حرکت اشتباه انجام دهد امکان دارد جانش را از دست بدهدانسان ودنیا هم این چنین است ودنیا صخره وپرتگاهی خطر ناک است وانسان بروی آن قرارگرفته است وباید زرنگ باشد وخودش را کنار بکشد ( فمن زبده النار) خودش را از آتش دور کند (والدخل الجنه) وخودش رابرساند به بهشت( فقدها ومن الحیات الدنیاالا مطاع ).انسان زرنگ وهنرمند این چنین کسی است(لاتدون حبرتها)لذتها وزیباییهایش ادامه پیدا نمی کند(ولاتعمن حجرتها)یک موقع است انسان جوان است.
 منتها ما فریب خورده ایم وجامعه ماهم سکولار است وآن اندازه ای که به لوله های گاز ارزش قائل هستیم که مبادا آتش بگیرد از آتش جهنم نمی ترسیم، ما اولویت بندی نکرده ایم شاید روزی زلزله بیاید وشاید من زیرآن سقف خوابیده باشم ومن زیرآن بمیرم اما اگر الگوی الهی را رعایت نکنیم حتماً جهنمی است، حتماً آتشی است ومن خواهم سوخت، هیزم آن من خواهم بود(التقل  نار التی  و قولو الناس  والحجارة) انسان وسنگ را باهم می سوزانند، ما فکر می کنیم که خداوند در جهنم هیزم جمع خواهد کرد وبعد مارا درآن می سوزاند نه! خداوندبه ما رحم کند اما قبل از خداباید خودمان به خودمان رحم کنیم، انسانها هستند که هیزم آن آتش هستند وای به حال انسانی که از آن آتش نترسد (لاتعمن فجعلها) (قرارتُ قرارَ) بسیار فریب کار وضرر رسان است.
چه قدرزیبا فرموده است جوانان، ارزش ندارد به جای یکسری فیلمها این آیات را بخوانیم؟چه قدر باارزش است .
لذا مال دنیا، از مال دنیا این تقسیم را عرض کنم تمام، درمال دنیا را می توان مردم را به سه نوع تقسیم کرد، بد بخت ترین واشقل العشقیا چه کسی است آن کسی است که از مال دنیا نه خودش استفاده می کندونه برای آخرتش(الذی جمع مالاً وعدد)فقط یادگرفت است جمع کند وآن را بشماردکار وهنرش این است بعد فکر می کند دارد قناعت می کند ، قناعت آن است که مانند امیرمؤمنانی که چیزی برایش نمی ماندواگر هم داشت می داد به فقراء، این بخل وخسلت طبع است که نه برای دنیای خودش خرج می کند نه برای دنیای دیگران خرج می کند ونه برای آخرتش خرج می کند از این بد بخت انسان پیدا می شود یعنی چنان آن را فریب داده است که حتی نمی تواند برای خودش هم از آن مال خرج کند.
و از این یکم کمتر بدبخت کسی است که در دنیا استفاده می کند، می گویند بیا مسجدی بناکن می گوید نه می خواهم مدرسه ای بسازم، چرا؟ چون برسردرآن مثلاً خواهند نوشت مدرسه خیریه حاج خیرالله ولی برسردرمسجد می نویسند مسجد حضرت ابوالفضل، البته کسانی هم به آن هم نمی رسند وانسان هم شهامت می خواهد، کسی خانه خودش را فروخته بود وبرای سردر آن نوشته بود مدرسه حاج خیر الله، هارون الرشد مسجدی بنا کرد وبر سردر آن نوشت این مسجد هارون الرشید است بعد بهلول عاقل دیوانه آن را پاک کرد ونوشت مسجد بهلول وهارون الرشد ناراحت شدواینها هم خیریه هارون الرشیدی هستند چون خیلی اصرار بر نوشتن اسم خودشان دارند، امروزه هم بعضی کارهای خیریه هم این چنین هستند چون اصرار بر نوشتن نام دارند یکسری ها این چنین هستند از دنیایشان استفاده می کنند اما به آخرتش فکری نمی کند حتی حاضر است منزلش را بفروشد اما بگویند فلان کس آن کار خیر انجام داد با چه نیت پاکی این دنیا است آخرت نیست، واما بهترین انسانها او که هم برای دنیایش استفاده میکند وهم برای آخرتش، مواظب باشیم هم دردنیا به اندازه مقدارمان نه اسراف، کسی است مبلی پنج شش میلیونی دارد آن را دور می اندازد ومبلمان دوازده میلیونی می خرد به خاطر اینکه مهمانی که  با اوهم شأن است بداند که مبلمان داوزده میلیونی خریده است، این ها یکسری آداب وسبک زندگی است که در من وشما خدا را شکر وجود ندارد،  از دنیا ونفس خودمان بترسیم.
آقا امام سجاد (ع) می فرماید: (فمن یکون احسبه حالاً منی)خدایا در محضر تو چه قدر حال من خراب است (ان انا نغرتُ مثلُ حالی ) اگربااین حال در روز قیامت منتقل (شومالا قبلی لا  ممه دونی)بالشی آماده نکرده ام، برروی چه چیزی سرم را خواهم گذاشت اما این سوزوگدازها وقشوهایی که از این ائمه اطهار می بینیم آیا اینها فقط به خاطر یاددادن است نه؟ خداوند خیلی بزرگوار است وانسان باید حیا کند ومای گناه کار می گویم خداوند کریم است اما گناه نکنیم وتوبه کنیم بعدبگوییم خداوند کریم است (ولم  آفرینی  با عملاصلاحرجعتی) برای خوابیدن درآنجا فرشی آماده نکرده ام.

 خطبه دوم

 به امرخداوندتقواپیشه کنید ودرمحضرخداوندگناه نکنیدعالم محضر الهی است(ویعلمکم الله) هرعلمی بخواهید درمحضرخداوند است (ولله به کل شی علیم) اگرخداوند به هر چیزی علیم است وهرچیزی را خداوند می داند وخزانه آن در محضر پروردگار است؟ پس خداوند می گوید تقوا داشته باشید پس بهترین راه و توشه برای آخرت و بهترین روش برای زندگی تقواست.

جامعه هایمان را با تابلوهای تقوا زیبا کنیم، جامعه هایمان را زیبا کنیم با دور بودن از گناهها، جامعه هایمان را بانشاط کنیم با اعمالهای خوب وخیرمان، الحمدالله جامعه، جامعه علوی، مهدوی وفاطمی است باید شاکرخداوندباشیم ورهبری داریم فرزانه که خداوند ایشان را حفظ کند.

مناسبتهای هفته را عرض می کنم، اولاً بازهم عرض می کنم مردم ، مسئولین توصیه این است شعار سال، فقط شعار نیست این شعار،شعار عملیاتی است آن را فراموش نکنیم تابلوی زندگیمان شعار سالی باشد که رهبر عزیزمان فرمودندشعاری همه جانبه با شعور تمام فرهنگ ،زیر بنا واقتصادی که لازمه تأمین عدالت، عدالت در اقتصاد است واقعاً آقا یک راهی نشان داده اند اگر مسئولین ومردم، مخصوصاً مسئولین جامعه را با این روش به جلو ببرند جامعه واقعاً پیروز خواهد شد.
به خاطرروز فناوری هسته ای رهبر عزیزمان فرمایشاتی فرمودند: تاکید کردند که فعالیتهای هسته ای هیچ وقت متوقف نخواهدشد، فعالیت وانرژی هسته ای حق هر انسان است واین یک نعمت الهی است ودرنعمت الهی خداوند اجازه نداده است یکسری قدرتهای کثیف وآلوده این قدرتهارا گسترش دهند وصادر کنند وباروش برمردم سوارشوندوبرمحرومان عالم حکومت کنند واین را هم بدانیم همچنان که رهبر عزیزمان فرمودند: نگاه به بیرون نگاه ملتمسانه نباشدالبته ارتباط با خارج ازکشور لازم است اما مواظب باشیم با نگاه ملتمسانه به خارج از کشور نگاه نکنیم، وزیر خارجه ژاپن درجایی می گوید: ما 60سال است برای آمریکا اعتماد سازی می کنیم تا جزایر ما که دراشغال آمریکا است به ما پس دهند اما هنوزنتوانسته ایم اعتمادشان را جلب کنیم، آمریکا گرگی است چون به خودش اعتماد ندارد با نگاه گرگ واره خود هم به دیگران هم اعتماد نمی کند، رسانه این را بگویند ودولت هم به دنبال این باشداصلاً ما به دنبال جلب اعتمادآمریکاییها نیستیم، آمریکایی برای ما هیچ ارزشی ندارد تا ما بخواهیم اعتماد سازی کنیم ماباید اعتماد آمریکا را بدست آوریم؟ نه، برعکس است آمریکا باید به دنبال اعتماد سازی ما باشد واعتماد ما رابه دست آورد به خاطر اینکه آمریکا جنایت کار است؛ 2500میلیون شهید بی گناه در جنگ تحمیلی دستاورد آمریکاست، جانبازان عزیز مخصوصاً جانبازان شیمیایی، خانواده های شهداءوجانبازان، ایثارگران وآزاده گان وهمه اینها نشانه کوچکی ازظلمهای آمریکا فقط درایران اسلامی هستند، ترورهای بسیاری که توسط منافقین کوردل انجام گرفت شهید بهشتی ها وشهید مطهری ها، شهید رجایی ها وباهنرها از دستمان رفته است مگراینها انسانهای کوچکی هستند این چنین افرادی را آمریکا از ما گرفته است وما با آمریکاچکار کردیم؟ تا اعتماد آن را به دست آوریم، آمریکا یک حیوان درنده وحشی بدون کنترل است، آمریکا به چه کسی خدمت کرده است؟ آن ویتنامی که ویران گذاشت وهنوز هم ویرانه است ناکازاکی ، هیروشیما ، عراق، افغانستان الا ماشالله  وهمه آهنا در طول 100سال انجام داده است.
ابلاغ سیاستهای کلی درارتباط با بهداشت وسلامت که به دوسه محور آن اشاره می کنم اولاً مردم به حقوقشان آگاه باشند ودولت باید مردم راآگاه کند که چه حقی در سلامت دارد. نظام، نظام اسلامی است وتأمین سلامت جامعه به عهده حکومت است مردم باید آگاه باشد. آگاه سازی دوجانبه، در بعضی بیمارستانها می بینیم یکسری بروشورها ونوشته هایی می زنند اما نوعاً به نفع مردم نیستند و نوعاًبه نفع کارکنان بیمارستان ومرکز بهداشتی است.
مسئله بعدی افزایش سهم سلامت ازتولید ناخالص داخلی، ما در خیلی از موارد بیهوده پول خرج می کنیم اما وقتی به سلامت می رسیم که وظیفه شرعی وقانونی دولت است بعضی مواقع کوتاهی می کنیم. البته این دولت نه دردولتهای قبلی هم درمورد بهداشت وسلامت ما کوتاهی کرده ایم. همین شهید علی خلیلی اتفاقاً در این دولت هم نبود وقتی که آن اشرار کثیف به او حمله کردند ایشان را به چهار پنج بیمارستان بردند اما هیچ کدام از بیمارستانها او را با آن وضع وخیمی که داشت پذیرش نکردند تا اینکه یک بیمارستان خصوصی بعد از گرفتن چند میلیون پول قبول کرد او را بستری کند، واقعاً شرم آور است.
تاکید بر طب سنتی، طب جدید استعماری است وعوارض دارد ودر طب سنتی اینها کم است، در طب سنتی استعمار و وابستگی وجود ندارد چون ایران خودش در طب سنتی صاحب ریشه است، ما کتاب قانون وکتابهای دیگر داریم اگر سه کشور باشد که در طب سنتی یک نام ونشانی دارد نام ایران در سرآمد آنهاست پس استفاده کنیم. البته یکسری ها مخالف هستندحتی بعضی پزشکان مخالف هستند چون یکسری نگاههای استعماری که آنها دارند و که در هرمسئله ای باید یک بهای کلانی، البته مواظب باشیم طب سنتی را هم به این روز دچار نکنیم باقیدو بند وقانونهای دست وپا گیروکه رسم ماست. که البته نظام پزشکی من عرض کرده ام استعماری است، چرا ما نباید بگذاریم دکترها  انقدربیشتر شوند که یکسری ها التماس کنند که یک دکتر بیاید درماهنشان خدمت کند ویا شهرهای دیگر، وزارت بهداشت از آن طرف نمیگذارد یک تعداد پزشک زیاد شود تا همیشه برکُرده مردم بعضی ها سوار شوند علناً با بعضی قوانین مداخله ومبارزه کرده اند الان پزشکی با حقوق 10میلیونی حاضر نیست بیاید درشهرستان ماهنشان خدمت کند که البته من دراینجا عرض می کنم مردم مسئولینی که به لحاظ علمی بالاتر از یک پزشک هستند ودر این خدمت می کنند قدر آنها را بدانید.
در همین سیاست کلی جایگاه اخلاقی که آقا فرمودند: روشن می شود اولاً اخلاق الهی نه اخلاقی که مبتنی بر هیچی وپوچی گرایی است اخلاق مطلق الهی درجامعه هایمان مخصوصاً در جامعه پزشکی تا حاکم نشودیکسری مشکلات حل نمی شود بعد رقابت ایجاد کنیم نگذاریم پزشکی بیکار باشد اصلاً هر رشته ای که در آن بیکار نباشد یعنی با رکود تورمی مواجهه است یعنی می توانند استعمار کنند در هر رشته ای بیکار لازم است تا رقابت باشد پزشکان متعهد، متخصصها، امااگر رقابت نباشد نتجه اش این می شود حتی با 10میلیون حقوق هم راضی نشود درمنطقه ای محروم خدمت کند چون رقابت نیست، بیکاری لازمه رونق است .
هر مسئله ای یک بعد اقتصادی دارد از هراقتصادان بپرسید آن جامعه ای که در هر رشته ای حداقل 5%درصد باید بیکار باشد آن جامعه با رکود مواجهه است بیکاری لازمه رونق است منتهادریک حد کنترل شده ، اخلاق، رقابت طب سنتی وسایر مواردی که آقا فرموده اند.
تبدیل ایران به قطب پزشکی آسیایی جنوب غربی و جهان اسلام، الحمدالله یکسری پیشرفتهایی است وازکشور های دیگر برای درمان به ایران می آییند وهمه شعار است فرهنگ کار، فرهنگ تنبلی باید از جامعه ما برداشته شود.
فرهنگ، فرهنگ کار، اخیراً به یکی از ادارت جهت بازدید رفته بودم ویک مشکلی وجود داشت، کارمند ی می گفت این اگر این چنین شود ما باید تا وقت رفتن باید کار کنیم مگر قرار نیست کار کنیم این ایده های ابلحانه که در بعضی ها است ما فکر می کنیم از 8ساعت کار باید 1ساعتش را کار کنیم و2ساعتش را استراحت کنیم این فرهنگ تنبلی وزبونی است، 8 ساعت کار یعنی 8ساعت کار دلیلی که در بعضی موارد عقب مانده ایم به خاطر این است که من ایرانی آدم تنبلی هستم نوعاً کارمندهای که در خدمتنشان هستیم کاری هستند ولی با این فکر که از صبح تاساعت2 کار کردم مگر قرار نبود کار کنید وظیفه این است اگر یک ساعت کار نکنی لقمه ای که به خانه می بری حرام خواهد بود و بعد وقتی که دختر خیابانی و پسر معتاد شد می گوید خداوندا من صاحب چه گناهی بود.
آقا می فرمایند: در این زمان آن قدر کار است اگر 24ساعت هم کار کند بازهم وقت کم است و بعدکارمند می­گوید این مقدار ساعت کار کردم، این فرهنگ، فرهنگ تنبلی است و این تنبلی چه قدر لقمه های حرام به خانه ها می بردوآن فرزند به راه راست نمی رود ودختر باحجاب نمی شود پسر به همسرش ظلم می کند و گناههای دیگر را انجام می­دهد و دلیلش هم آن لقمه حرام است ودرقیامت دعا می کند که پدرجان خداوند عاقبتت را بخیر نکند واین دعا هم مستجاب می شود چون دعای حقی است.پس مواظب باشیم.

23فروردین روز فناوری هسته ای است ان اشالله این روز را بزرگ بداریم و24 فروردین روز وفات بانوام البنین(س) مادرچهار جوانمرد شهیدکربلا مخصوصاً ابوالفضل العباس هست و روز تکریم مادران و همسران شهداء، خوش به حال ام البنین که چهارفرزند بزرگوارش را تقدیم سید الشهداء و فرزند فاطمه کرد وخوش به حال آن مادرانی که توفیق پیدا کردند مانندآن بانوی بزرگوارفرزندانشان رادرجنگ تحمیلی تقدیم اسلام کردند و همسران و مادران شهداء چشم وچراغ این ملت هستند و هرآن کسی که راه شهادت را عزیز دانسته است.
و یک نکته در موردآب شیرین شهرستان تذکری قبلاً عرض شده است حتماً عزیزان پیگیرباشند چون وضعیت آب شیرین شهرستان بسیار نامطلوب است و چندان تفاوتی باآب معمولی ندارد. ان شالله عزیزانی که در اداره آب شهرستان هستندحتماً تلاش کنند تا مشکل حل شود و بیایند در نماز جمعه فعالیتهایشان را به مردم گزارش دهند چون اجتماع مردم بیشتر در نماز جمعه است .