حجت‌الاسلام زاهدی‌پور معتقد است، آهنگ‌های پیشواز موبایل طبقات اجتماعی و هویتی در جامعه به وجود می‌آورد که با طبقات اجتماعی ایران و هویت ملی و مذهبی ما ناسازگار است.
حجت‌الاسلام حسین علی زاهدی‌پور، جامعه‌شناس در مورد استفاده از موسیقی پاپ در آهنگ های پیشواز موبایل به خبرنگار شبستان گفت: چند نگاه به موسیقی پاپ وجود دارد، عده‌ای موسیقی پاپ را هنر می‌دانند و عده‌ای معتقدند موسیقی پاپ قبل از اینکه هنر باشد، صنعت است و برخی ضمن صنعتی‌بودن، هنر بودن این نوع موسیقی را نیز می‌پذیرند.
حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه خیلی‌ها موسیقی پاپ را هنر نمی‌دانند، بیان کرد: این عده‌ معتقدند موسیقی پاپ یک نوع تجارت است و می‌گویند موسیقی پاپ موسیقی‌ای است که به شکل تجاری و با هدف سود اقتصادی تهیه می‌شود و لذا چون هنر نیست، هیچ‌ قالب هنری هم ندارد.
خوانندگان پاپ هنرنمایی صوتی ندارند
وی ادامه داد: خوانندگان موسیقی پاپ به لحاظ صدا برخلاف موسیقی کلاسیک ،پرده صوتی ندارند یعنی صدای خوانندگان پاپ خاص نیست و این افراد هنرنمایی صوتی ندارند. کسانی که موسیقی پاپ می‌خوانند از ظرفیت و استعداد صدایی بالایی برخوردار نیستند.
 موسیقی پاپ کودک‌محور است نه متفکرپرور
این جامعه‌شناس با اشاره به تفاوت موسیقی پاپ و کلاسیک تصریح کرد: پاپ برخلاف کلاسیک خیلی حالت تفکری ندارد اما موسیقی کلاسیک دارای بافت است و هر نت آن معنایی را القا می‌کند. آدرنو، جامعه‌شناس معتقد است موسیقی پاپ کودک‌محور است نه متفکرپرور.
حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به جایگاه موسیقی پاپ در غرب عنوان کرد: وقتی غرب خود را با رنسانس، مدرنیته و پست‌مدرنیته از معنویت جدا کرد، دچار یک‌سری مشکلات روان‌شناختی شد و برای پرکردن این خلأ معنوی یک نوع موسیقی به نام پاپ به وجود آمد.
 موسیقی پاپ هویت ساز است
وی با بیان اینکه موسیقی پاپ هویت‌ساز است، اظهار داشت: این هویت‌ساز بودن برای جامعه اسلامی ما مشکل‌ساز است. پاپ یک نوع هویت می‌سازد چون جنبه انتقادی دارد. زمینه و جایگاه پاپ در غرب است و وقتی فرهنگی وارد جامعه‌ای می‌شود، ویژگی‌های معنوی نیز از طریق آن فرهنگ به جامعه تزریق می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موسیقی پاپ مشکل هویت را حل نمی‌کند، گفت: وقتی خوانندگان از موسیقی پاپ استفاده می کنند، شعر فارسی در بستر غربی حرکت می‌کند و این بستر شعر را به حاشیه می‌برد و بستر رو می‌آید و هویتی که ایجاد می‌شود متناسب با غرب است.
حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: وقتی مخاطب موسیقی پاپ گوش می‌دهد، هویت غربی پیدا می‌کند و از هویت ایرانی خود دور می‌شود و دفاع از هویت ملی و دینی رنگ می بازد و حتی دفاع از خاک وطن ارزش تلقی نمی شود.
وی یکی از راهکارهای غرب برای جهانی‌سازی دهکده جهانی را موسیقی پاپ دانست و افزود: غرب دهکده جهانی را تعریف کرد و این دهکده هویت غربی پیدا کرده است. 

 

 

موسیقی پاپ تغییردهنده هویت فرهنگی
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در موسیقی کلاسیک توهین به مقدسات را نمی‌بینیم، تصریح کرد: در موسیقی پاپ توهین به مقدسات و ائمه اطهار را شاهد بودیم و یکی دو سال پیش از طریق این موسیقی به امام هادی (ع) توهین شد. البته این روند طبیعی است زیرا این نوع موسیقی هویت فرهنگی را عوض می‌کند.
 موسیقی پاپ عامه پرور است نه نخبه پرور
این جامعه‌شناس با اشاره به پیامد علمی موسیقی پاپ اظهار داشت: موسیقی پاپ با نخبه‌گرایی تضاد دارد، پاپ به معنای پاپیولار یعنی عمومی و مردمی است. در حقیقت این نوع موسیقی عامه‌پروری می‌کند نه نخبه‌پروری، مخاطب این موسیقی عامه‌پسند است در صورتی که موسیقی کلاسیک مخاطب را وادار به تفکر می‌کند. بر این اساس موسیقی پاپ نمی‌تواند نخبه‌پرور باشد.
به گفته حجت‌الاسلام زاهدی‌پور، بیشتر مخاطبان موسیقی پاپ جوانان هستند زیرا موسیقی پاپ بر پایه احساس است و جوانان نیز سرشار از احساس هستند.
آهنگ‌های پیشواز متناسب با چهارچوب دینی نیست
وی در مورد آهنگ‌های پیشواز موبایل‌ها اظهار داشت: این آهنگ‌ها گزینشی است و در آن پاپ موسیقی و مذهبی وجود دارد چون این آهنگ‌ها در چهارچوب واحد قرار نگرفته است نمی‌تواند نیاز فرهنگی جامعه را تأمین کند و پیام فرهنگی و تأثیرات فرهنگی به جا بگذارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آهنگ‌های پیشواز موبایل‌ها متناسب با چهارچوب دینی نیست، گفت: درهم‌آمیختگی آهنگ‌های پیشواز باعث شده این آهنگ‌ها در یک چهارچوب فرهنگی قرار نگیرند. درست است در بین آنها آهنگ مذهبی هم وجود دارد اما همان آهنگ‌های پاپ از اثرگذاری آهنگ‌های مذهبی می‌کاهند.
آهنگهای مذهبی پیشواز موبایل‌ها خنثی کننده آهنگهای پاپ نیست
وی با بیان اینکه آهنگ‌های پاپ در پیشواز موبایل‌ها باعث ایجاد تضاد فرهنگی می‌شود، اظهار داشت: این تضادها می‌تواند طبقات اجتماعی متفاوتی ایجاد کند که با طبقات اجتماعی کنونی جامعه ایران سازگاری ندارد. علاوه بر این، این آهنگ‌ها هویت‌سازی می‌کند که این هویت با هویت ملی و دینی ما سازگار نیست.
حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن چهارچوب فرهنگی برای جامعه گفت: همه این چهارچوب باید رعایت شود، همان‌طور که نمی‌توان گفت من همه نماز را به جا می‌آورم اما فقط رکوع را انجام نمی‌دهم؛ مثال دیگر این است که نمی‌توان گفت من پول از راه دزدی را انفاق می کنم، بر این اساس نمی‌توانیم توجیه کنیم که برای آهنگ‌های پیشواز در کنار موسیقی پاپ، آهنگ‌های مذهبی نیز استفاده کنیم.

 

پایان پیام/http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=284307&Mode