حجت الاسلام حسینعلی زاهدی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که کشور ایران روابط اقتصادی و سیاسی چندانی با کشور کانادا ندارد، افزود: کشور کانادا با قطع کردن روابط خود با ایران و تعطیلی سفارت ایران در کانادا خود متضرر می شود و یقینا قطعی روابط این کشور پایدار نخواهد بود.
وی کشور کانادا را مستعمره انگلیس خواند و اظهار داشت: شواهد گویای این است که اغلب کشورهای جهان از این قضیه بی اطلاع هستند و انگلیس مشوق اصلی کانادا در بستن سفارت ایران در این کشور می باشد.
امام جمعه ماهنشان با اشاره به وجود 40 هزار صاحبنظر ایرانی در کانادا گفت: این کشور با قطع کردن روابط خود با ایران خود را با چالش جدی مواجه ساخت.
حجت الاسلام زاهدی پور برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد کشورهای جهان اسلام در ایران را یادآورشد و خاطرنشان کرد: برگزاری مطلوب این اجلاس در ایران نه تنها عزت و اقتدار مسلمانان و در رأس آن ایران را به جهانیان به اثبات رساند بلکه منجر به واکنش سریع کشور کانادا در تعطیل کردن سفارت ایران در کانادا و قطع روابط این کشور با ایران شد.
وی ادامه داد: به رغم تلاش دشمنان و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم حضور سران کشورهای اسلامی در اجلاس جنبش عدم تعهد این کشور در ایران، حضور سران کشورهای اسلامی و بالاخص رییس جمهوری کشور مصر و دبیرکل سازمان ملل متحد در این اجلاس بی نظیر و پررنگ بود.
امام جمعه ماهنشان با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: سخنرانی صریح رهبر فرزانه انقلاب در این جمع بسیار راهگشا بود بطوری که حاضرین در این اجلاس با تشویقهای خود ضمن حمایت از این سخنرانی خود را مدیون رهبر معظم انقلاب ایران دانستند.
حجت الاسلام زاهدی پور اظهار کرد: منزوی جلوه دادن ایران با تلاش برای جلوگیری از حضور سران کشورهای اسلامی در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهدها در ایران از دیگر نقشه های دشمنان بود که خوشبختانه این نقشه آنها بار دیگر به ثمر نرسید.
وی با اشاره به نقش تأثیر گذار ایران در پیروزی انقلاب کشور مصر، اظهار کرد: حضور شخص رییس جمهوری مصر و واگذاری ریاست اجلاس جنبش عدم تعهد به رییس جمهوری ایران اثرات مطلوب و مناسبی به همراه داشت.
امام جمعه ماهنشان افزود: برگزاری مطلوب اجلاس جنبش عدم تعهدها در ایران هر گونه اقدام منفی و واهی کشور کانادا و دشمنان علیه ایران را بی نتیجه کرد.
حجت الاسلام زاهدی پور گفت: ایران با برقراری روابط دیپلماتیک و سیاسی با برخی کشورهای جهان سعی دارد حتی الامکان از هرگونه ایجاد تنش در جهان اسلام جلوگیری کند.
وی افزود: اصل عزت در برابر ذلت از اصول اساسی کشور ایران است و این کشور با حفظ این اصول اساسی خود در ایجاد روابط دیپلماتیک با سایر کشورها اجازه نمی دهد این روابط منجر به ذلت ملت ایران اسلامی باشد.
امام جمعه ماهنشان قطع روابط کشور کانادا با ایران را مبنی بر عدم درک صحیح و متقابل و هم چنین جهان بینی واحد این کشور مستعمره دانست و اظهار کرد: همسو بودن سایر کشورهای جهان اسلام با ایران و اعتقادات مشترک دلیل دیگر عکس العمل کشور کانادا با ایران بود.